Wednesday 14 November 2012

(VOA) မွ ဦးေက်ာ္ဇံသာ၏ မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္း (ရခိုင္အေရးအခင္း)



ရခိုင္ - ကမန္ အၾကမ္းဖက္ ပဋိပကၡ
07.11.2012
ဒီတပတ္ မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္းမွာ ကာလၾကာရွည္စြာ အတူရွင္တြဲ ေနထိုင္လာခဲ့တဲ့ ရခိုင္ လူမ်ိဳးေတြႏွင့္ တိုင္ရင္းသား ကမန္ေတြၾကားမွာ ဘာေၾကာင့္ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ရပါသလဲ။ ဒီကိစၥႏွင့္ပတ္သက္ျပီးေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့သတင္းတပတ္က ကမန္အမ်ိဳးသားတစ္ဦးႏွင့္ ေမးျမန္းခဲ့သလုိ အခုတပတ္မွာေတာ့ ရခိုင္အမ်ိဳးသား ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ႏွင့္ ဦးေက်ာ္ဇံသာက ေဆြးေႏြးသံုး သပ္ျပထားပါ တယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်ေနာ္ ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္တုန္းက က်ေနာ္ရဲ ႔ ျမန္မာ့အေရးသံုးသပ္ခ်က္မွာ ေက်ာက္ နီေမာ္က ကမန္အမ်ိဳးသားတစ္ဦးကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။ ရခုိင္ျပည္ေျမာက္ပိုင္းမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ ပဋိပကၡဟာ ရခိုင္ျပည္အလယ္ပိုင္း ေတာင္ပိုင္းဘက္ကိုပါ နည္းနည္းကူးစက္လာမည့္ သေဘာေတြ႔ေန ပါတယ္။ 

အလယ္ပိုင္းျဖစ္တဲ့ ေက်ာက္ျဖဴဘက္၊ ေက်ာက္နီေမာ္ဘက္မွာဆိုလည္းပဲ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျဖစ္ပ်က္လာတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဆိုေတာ့ အစက က်ေနာ္ နားလည္ထားတာက ဒါဟာ ရခုိင္ေတြက ဟိုဘက္ကဝင္လာတဲ့ ဘင္ဂါလီ မြတ္စလင္ေတြႏွင့္ ျဖစ္တဲ့ကိစၥက ေျမာက္ပိုင္း ကလို႔ ထင္တယ္။ တ ကယ္ေတာ့ ရခိုင္ျပည္ အလယ္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ ကမန္ေတြကေတာ့ ရခိုင္တိုင္းရင္းသား စာရင္းထဲမွာလည္း ပါၿပီးသားျဖစ္တယ္။ သူတို႔ႏွင့္ ပဋိပကၡ သိပ္မရွိဘူးလို႔ က်ေနာ္က အရင္က နား လည္ထားပါတယ္။ အခု ဘာေၾကာင့္ အဲဒီလို ကူးစက္လာတယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ဒီကိစၥကေတာ့ အထူးသျဖင့္ ကမန္ေတြက နည္းနည္းတာဝန္ရွိတယ္လို႔ပဲ ေျပာရမလား မသိဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ရခိုင္ေတြႏွင့္ ဘင္ဂါလီေတြႏွင့္ ျဖစ္တဲ့ကိစၥက တဘက္ႏိုင္ငံသားက က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြႏွင့္ ရခိုင္ေတြက ျဖစ္တာ။ ျဖစ္တဲ့ေနရာမွာ ဘဂၤါလီေတြကို ကမန္က ဘာသာေရးကို အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ သူတို႔က နီးနီးစပ္စပ္ လက္ခံတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ တကယ္ေတာ့ ကမန္က သူက ဒီတုိင္းရင္းသား ရခိုင္ထဲမွာ ပါေနၿပီးၿပီ။ တုိင္းရင္းသားအထဲမွာ ပါေနတဲ့အခါၾကေတာ့ ဒီက်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ဘဂၤါလီေတြကို ကာကြယ္ရမွာ ရခုိင္တင္မက ဒီ ကမန္တုိင္းရင္းသားေတြမွာလည္း တာဝန္ရွိတယ္။ အဲဒီအခါၾကေတာ့ ကမန္ေတြက ကာကြယ္မႈမျပဳဘဲႏွင့္ ဒီလူေတြႏွင့္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္ဆံၿပီးေတာ့ ဒီလို လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုကို ပူူးတြဲၿပီးေတာ့ ေနထုိင္လာတဲ့အခါ ရခိုင္ေတြက တဘက္တလမ္းက အျမင္သိပ္မရွင္းေတာ့တဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လို က်ေနာ္ထင္တယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်ေနာ္ ၿပီးခဲ့တဲ့အပတ္က ကမန္အမ်ိဳးသားကို ေမးတဲ့အခါေတာ့ သူတို႔ကမန္ေတြက ဘဂါၤလီရုိဟင္ဂ်ာေတြကို လက္မခံပါဘူးတဲ့။ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကိုလည္း သူတို႔က လုံးဝလက္မခံပါဘူးလို႔ သူတို႔ကေျပာတာဘဲ။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  တကယ္တကယ္ေတာ့ ကမန္တုိင္းရင္းသားအေနႏွင့္ ဒီလိုဘဲ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ျဖစ္ရမယ္ေလ။ ဘဂၤါလီေတြ ဟိုဟာက ရိုဟင္ဂ်ာေတြက သူတို႔က ရိုဟင္ဂ်ာလူမ်ိဳးဆိုတာလည္း ရခုိင္ေတြက အသိမွတ္ျပဳ မထားဘူး။ ဘဂါၤလီေတြကေနျပီးေတာ့  နာမည္တစ္ခုေမြးစားျပီးေတာ့ သူတို႔က ႏိုင္ငံသား တိုင္းရင္းသား ျဖစ္ဖို႔ႀကိဳးစားေနၾကတာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဒါေပမယ့္ အဲလို ႀကိဳးစာမႈကို ကမန္ေတြက သူတို႔လည္း လက္မခံပါဘူးလို႔ ေျပာတယ္။ က်ေနာ့္ကို အဲေန႔က ေျပာတဲ့ အခါမွာေတာ့။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  လက္မခံဘူးဆိုေပမယ့္ သူတို႔က ဒီေက်ာက္နီေမာ္ ဆိုတဲ့ေနရာမွာ သူတို႔ေတြက အတူတကြ ရခိုင္ႏွင့္ မဟုတ္ဘဲႏွင့္ သူတို႔ ဒီကမန္ႏွင့္ဘဂါၤလီက ေတာ္ေတာ္လုံးေထြးသြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ေနတယ္။ ရခုိင္ကသက္သက္။ ဘဂၤါလီၾကတဲ့ အခါၾကေတာ့ ကမန္ေတြႏွင့္ ဘာသာေရးအရ နီးစပ္သြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒါႀကေတာ့ အဲမွာ ရႈပ္ေထြးၿပီးေတာ့ျဖစ္တဲ့ အခါၾကေတာ့ ဘဂါၤလီရယ္ ကမန္ရယ္လို႔ ခြဲခြဲျခားျခား မဟုတ္ဘဲႏွင့္ အဲလို ေရာေထြးသြားတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္သြားႏိုင္တာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္ေျပာမယ္ ဦးဘခ်မ္းျဖဴက အဲဒီဘက္က ေဒသခံတစ္ေယာက္ ဘဲဆိုေတာ့ ဦးဘခ်မ္းျဖဴရဲ ႔ ေနခဲ့တဲ့ဘဝမွာေကာ ငယ္ငယ္ကတည္းက အတူတကြ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေပါင္းသင္းဆက္ဆံလာတဲ့ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္း ကမန္ေတြ မရွိဘူးလား။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ က်ေနာ္တို႔က နယ္ဘက္မွာဆုိတဲ့အခါၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ ႔ က်ေနာ္တို႔က ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ ႔ အလယ္ပိုင္းေလာက္က်တယ္။ ကလန္္းေတရြာ။ အဲေတာ့ ကမန္ အမ်ားစုေနတာက က်ေနာ္တို႔ ဟိုဟာ နဂိုကဆိုလို႔ရွိရင္ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ ႔မွာ အမ်ားဆံုးရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အလုပ္သေဘာအရ ဒီဘက္ ေက်ာက္နီေမာ္တို႔မွာ ထြက္လုပ္ၾကတာ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ အဲအခါၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီကမန္ ႏွင့္ ရခိုင္ႏွင့္ ျပႆနာ ျဖစ္တယ္လို႔ကို က်ေနာ္တို႔က မၾကားဖူးဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲမွာလည္းပဲ ခုနက ေျပာတဲ့ ရမ္းျဗဲတို႔ဘာတို႔ ဘက္မွာလည္းဘဲ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ေနႀက တာဘဲ။ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းလိုမ်ိဳး။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ဟုတ္တယ္။ သူတို႔ေတြ ရခိုင္ဘုန္းႀကီးေတြကိုေတာင္မွ သြားသြားလာလာ ရွိၾကတယ္ လို႔ က်ေနာ္တို႔က ၾကားဖူးတယ္။ သူတို႔က ရခိုင္စကားကိုပဲ ရမ္းျဗဲစကားကိုပဲ သူတို႔က ေျပာၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ ဒီႏိုင္ငံေရးအရ နီးစပ္ဘူးတဲ့သူေတြကလည္း က်ေနာ္တို႔ကို ရင္းရင္းႏွီးႏွီးဘဲ သူတို႔က ဆက္ဆံတာ။ ဒါေပမဲ့ သူတို႔ထဲမွာ အဲလိုဘဲ ထုိးေဖာက္ၿပီးေတာ့ ဝင္ေရာက္ေနတဲ့သူေတြရွိတယ္တဲ့။ အဲဒါကို အုပ္စုတစ္စုက လက္ခံခ်င္တဲ့ ပုံစံရွိတယ္။ အုပ္စုတစ္စုက လံုးဝလက္မခံဘူးဆုိတဲ့ သေဘာကို က်ေနာ္တို႔ကို ေျပာျပတာရွိတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ လက္ခံခ်င္တဲ့အုပ္စု ႏွင့္ လက္မခံခ်င္တဲ့အုပ္စု အၾကား ကၿပိဳင္ဘက္ ျဖစ္ရမွာ။ အခုျဖစ္တာက အကုန္လံုးႏွင့္ ေရာၿပီးေတာ့ ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာ ေတြ႔ရလို႔ပါ။ က်ေနာ္က သိပ္အံ့အားသင့္မိတယ္။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ဒီဟာကေတာ့ ျပႆနာက ေတာ္ေတာ္ေလးကို ႀကီးသြားတယ္လို႔ေျပာရမွာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမဲ့ ဒီကိစၥက ကမန္ကေတာ့ သူ႔မွာ ဒီကမန္ ျပႆနာေတာ့ မဟုတ္ဘူးဗ်ာ့။ တကယ့္ တကယ္ ဒီဟာက ဘဂၤါလီ ရိုဟင္ဂ်ာ ေျမခံ ဘဂၤါလီေတြရဲ ႔ ျပႆနာပဲ။ ကမန္ကေတာ့ ဒီေနရာမွာ ေရာေထြးၿပီး ေတာ့ ပါသြားလို႔ ရွိရင္လည္း သူဟာသူ သက္သက္ေနေပးသင့္တာေပါ့။ သူက ဒီႏိုင္ငံသား တုိင္းရင္း သား ျဖစ္ၿပီးၿပီဆိုတဲ့ အဆင့္က နည္းတဲ့ အဆင့္မွ မဟုတ္တာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္တယ္။ ႏုိင္ငံသားမွာမွ သူတို႔ ႏွစ္ေပါင္းတာရွည္ေနတာ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သံတြဲ ဘက္မွာ။ သံတြဲမွာေတာ့ က်ေနာ္က ကိုယ္တိုင္ေနခဲ့ဖူးပါတယ္။ သံတြဲမွာဆိုရင္ တစ္အိမ္က မြတ္စလင္ အိမ္၊ ကမန္အိမ္၊ ေနာက္ ဗုဒၶဘာသာအိမ္။ ေနာက္ၿပီး သံတြဲ ထူျခားခ်က္က ငေက်ာ္ေတာင္ ဘက္မွာ ဆိုရင္ ခရစ္ယာန္ေတြလည္း ရွိတယ္။ သံတြဲဟာ အင္မတန္ ဘာသာေရးအရ သည္းခံခြင့္ လႊတ္ၿပီး ေတာ့ ခြဲျခားမႈမရွိတဲ့ ေဒသတစ္ခုလို႔ က်ေနာ္ သတ္မွတ္ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာေကာ အဲဘက္က ျဖစ္တယ္လို႔ေတာ့ မၾကားဘူး။ ဒါေပမဲ့ လက္နက္ေတြ ေတြ႔တယ္ ဘာညာေျပာေတာ့ အဲဒီဘက္ကို ေကာ ဘယ္လိုျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အေျခအေနရွိလဲ။ ေအးခ်မ္းခ်မ္းဘဲ ဆက္ၿပီးေတာ့ ေနႏုိင္မယ္ ထင္ပါ တယ္။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  သိပ္စိတ္ခ်လို႔ မရတဲ့ အေျခအေနမွာပဲ။ ကမန္ရယ္ ဘဂါၤလီရယ္လို မဟုတ္ဘူး။ ရခုိင္ေတြကလည္း ဒီအခ်ိန္မွာ စိတ္ခ်လက္ခ် ေနလို႔ရတဲ့ အေျခအေန မရွိဘူး။ ဘာလို႔လဲဆိုတဲ့အခါ ဘယ္သူက စၿပီးတိုက္လာမယ္ဆိုတာေျပာလုိ႔ မရဘူး။ ယံုၾကည္မႈလုံးဝ ပ်က္ျပယ္သြားတယ္။ အထူးသျဖင့္ကေတာ့ ဒီကိစၥက အစိုးရမွာ ပိုၿပီးတာဝန္ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္က ထင္တာ။ ျပႆနာက ႀကီးတယ္ဆိုေပမယ့္ ဒီျပႆနာက မရႈပ္ဘူး။ ရွင္းရွင္းေလး။ ႏုိင္ငံျခားသား က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာတဲ့ သူေတြကို ဒီလို အသားလြတ္ႀကီး ႏုိင္ငံသားလို ဘုန္းေပါလေအာ ေနလို႔ရတဲ့ အဆင့္မ်ိဳးက ေဒသခံေတြကို က်ဴးေက်ာ္ေစာ္ကားလာတဲ့အဆင့္ ဆိုတဲ့ဟာက ဘယ္လိုမွ သည္းခံလို႔ရတဲ့ အေျခအေန မရွိဘူး။ အဲဒါကို ႏုိင္ငံေတာ္က စီစီစစ္စစ္ႏွင့္ ခြဲခြဲျခားျခား ဆက္ဆံမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီျပႆနာ ဒီေလာက္ႀကီးမွာ မဟုတ္ဘူး။ အခုက ေတာ္ေတာ္ေလး အခြင့္အေရးရသြားတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး ျဖစ္သြားတာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အစိုးရဘက္ကေကာ က်ေနာ္ ဟိုေန႔က ကမန္အမ်ိဳးသားကို ေမးၾကည္႔ေတာ့ ၉၀ ေနာက္ပိုင္းမွာထင္တယ္။ ၉၀ ေနာက္ပိုင္းမွာ စၿပီးေတာ့ ဟိုဘက္က ဘဂါၤလီမြတ္စလင္တာမကဘူး ဟုိဘက္က ဝင္လာတဲ့သူကိုေတာင္မကဘူး အရင္ ေဒသခံျဖစ္ေနတဲ့ ကမန္တိုင္းရင္းသားေတြကိုပါ ခရီးသြားလာခြင့္ ပိတ္တာတို႔ ဘာတို႔ အဲလို တတန္းတစားတည္း သတ္မွတ္ၿပီးေတာ့ ပိတ္ပင္တားဆီး မႈေတြ လုပ္လာခဲ့တယ္လို႔ ေျပာတယ္။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ဒီဟာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အတိအက်ေတာ့ မသိဘူး။ ဟုိဘက္က ဘဂါၤလီေတြက ေတာ့ ႏိုင္ငံသားမွတ္ပံုတင္လည္း မရွိဘူး။ ခရီးသြားလာခြင့္ ပိတ္ပင္ထားတယ္လို႔ သိရတယ္။ ဒီ ကမန္ ဘက္ကေတာ့ သူက တုိင္းရင္းသားလက္မွတ္ ရၿပီးသြားတဲ့အခါၾကေတာ့ ဥပေဒကလည္း သူ႔ကို ပိတ္ဆို႔ဖို႔ အေၾကာင္းမရွိဘူးလို႔ ထင္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီကမန္အပိုင္းကို က်ေနာ္ နားလည္တာကေတာ့ အထူးသျဖင့္ အဲဒီ ေမာ္ရဝီ လားေတြကေနၿပီးေတာ့ ဘာသာေရးအရ လုံးဝဝင္ၿပီးေတာ့ စည္းရံုးတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ သိရတယ္။ နဂိုက သူတို႔ျဖင့္ ကမန္ေတြဟာ ေမာ္ရဝီက ဆိုရင္ ……..ဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာကေတာ့ ဒီရခိုင္ ဗုဒၶဘာသာေတြႏွင့္ ယဥ္ပါးမႈ ကြာဟလာတဲ့ ပံုစံမ်ိဳး။ ဘာသာေရးအရ ေပါ့ ဆက္ႏႊယ္ၿပီးေတာ့ ေတာ္ေတာ္ နီးစပ္သြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးပါပဲ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒါဘဲ။ က်ေနာ္ အံ့အားသင့္ေနတာက ဘာျဖစ္လို႔ အဲဒီလို ျဖစ္သြားတာလဲ။ အဲဒီေတာ့ တကယ္လို႔ နီးစပ္ခ်င္းနီးစပ္ရင္ သူတို႔က ေျပာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဟိုဘက္က လာတဲ့လူကို လက္မခံဘူး။ ရိုဟင္ဂ်ာလည္း လက္မခံဘူး။ ဘဂၤါလီကိုလည္း လက္မခံပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔က တိုင္းရင္း သားပါလို႔ ကိုယ္တိုင္ သူတို႔ေျပာေနတယ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္ထင္တာ နားလည္မႈ လြဲမွားတာေတာ့ ပါ ေကာင္းပါမယ္ထင္တယ္။ တဖက္သက္ အျပစ္ေျပာတာထက္။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  အဲဒါကေလ။ ဟိုမွာ ၉၀ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတုန္းကဆိုရင္ အထူးသျဖင့္ ဒီကမန္ ေတြက ရမ္းျပဲမွာဘဲ မ်ားမ်ားစားစား ရွိတယ္လို႔ သိရတယ္။ စစ္ေတြ ပတ္ဝန္းက်င္မွာဆိုရင္ ဒီေလာက္ မရွိဘူးလို႔ ထင္တယ္။ နည္းတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီေရြးေကာက္ပြဲ ၉၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲကို ထည့္တဲ့အခါၾကေတာ့ ကမန္ပါတီက ဦးေရႊရ ဆိုတဲ့သူက အႏိုင္ရသြားတယ္။ ရခိုင္ပါတီ ႏွစ္ခု မဲရႈံး သြားတယ္။ ရႈံးသြားတဲ့အခါၾကေတာ့ အဲဒီ ကမန္ေတြကို ဘယ္သူေတြက မဲထည့္လဲဆိုတဲ့အခါၾကေတာ့ အဲဒီ ဘဂါၤလီကုလားေတြက စုျပံဳၿပီးေတာ့ မဲထည့္လိုက္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က သိရတယ္။ အဲဒီေတာ့ ….. ဘာသာေရးအရ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့ဟာကိုေတာ့ သူတို႔ ျငင္းလို႔မရဘူး။ အဲဒီေတာ့ ကမန္္ဘက္ကို က်ေနာ္ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ကမန္ဟာ ႏုိင္ငံသား၊ တုိင္းရင္းသား ျဖစ္ျပီးၿပီဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ရခုိင္ျပည္သူအပၚမွာ သစၥာရွိသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ယူဆတယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ကမန္ေတြ တုိင္းရင္းသားျဖစ္မႈကို ရခိုင္ေတြက ကန္႔ကြက္တာ က်ေနာ္တို႔က မေတြ႔ရေသးဘူး။ ကမန္ကလည္း တကယ့္ တကယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဇာတိ သူတို႔က တိုင္းရင္းသားမဟုတ္ဘူး။ ျပဳ ႔တုိင္းရင္းသားေပါ့။ ေျပာရ မယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္။ အဲဒီေတာ့ ရခုိင္ေတြႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္အေပၚမွာ သူတို႔က သစၥာေစာင့္တည္းၿပီးေတာ့ ကိုယ့္တုိင္းရင္းသားရရွိထားတဲ့ အခြင့္အေရးကို သူ ကာကြယ္ရမယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ ယူဆတယ္။ ဒီ ဘဂၤါလီ အေရးအခင္း ဆိုတာက ရခိုင္တစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘူး။ အဓိကက ကမန္အပါအဝင္ တစ္ႏိုင္ လံုးႏွင့္ဆိုင္တဲ့ အမ်ိဳးသားေရးျပႆနာတစ္ရပ္လု႔ိ က်ေနာ္တို႔က ျမင္ထားတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ အခု ဦးဘဂ်မ္းျဖဴ ေျပာေနတာက ရခိုင္ေတြဘက္ကေကာ ဘာမ ွေျပာစ ရာ မရွိဘူးလား။ ရခိုင္ေတြဘက္ကေကာ ျပန္ၿပီးေတာ့ ဆင္ျခင္စရာ သံုးသပ္စရာ၊ သူတို႔ေကာ ေျပာစ ရာ ဘာမွမရွိဘူးလား။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ရခုိင္ဘက္ကေတာ့ အထူးသျဖင့္ကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ အႀကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္မႈေတြကိုလုပ္တာ အထိုက္ေလ်ာက္ ရိုင္းစိုင္းၿပီးေတာ့ ဥပေဒအေၾကာင္းအရ က်ေနာ္တို႔ ေျဖရွင္းတာကို က်ေနာ္တို႔ လက္ခံရမယ္ေလ။ ဒီအစိုးရ ေျပာေနတဲ့ ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ ဥပေဒအရ သူတို႔က စီစစ္မယ္ဆိုတဲ့ အေႀကာင္းအရာ ေျပာထားတာရွိတယ္။ အဲဒီကိစၥကို အေစာအ လ်င္ ေျဖရွင္းႏိုင္တာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ဒီမွာ က်ေနာ္တို႔က ၁၉၈၂ ခုႏွစ္ ဥပေဒအရ ေျဖရွင္းမယ္လို႔ ေျပာေနတယ္ဆိုေပမယ့္ အဲဒီႏိုင္ငံေတာ္က သံုးေနတဲ့ဥစၥာ ေဒသအတူေန လူမ်ိဳးစုတစ္စု ပဋိပကၡ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ အသံုးအႏႈန္းေတြႀကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒါကို လက္မခံခ်င္ဘူး။ သူတို႔ ေဒသခံေတြႏွင့္ တဖက္သတ္ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံျခားသားေတြ ဘဂၤါလီေတြႏွင့္ က်ေနာ္ တို႔က ဘဂါၤလီအႏၱရာယ္ကို က်ေနာ္တို႔က ခုခံၿပီးေတာ့ ကာကြယ္ၿပီးေတာ့ တုိက္ခိုက္ေနရတာ။ သူတို႔ က မွီခုိၿပီးေတာ့ေနတဲ့အဆင့္ထက္ ရိုဟင္ဂ်ာ တုိင္းရင္းသားျဖစ္ေရးဆိုတဲ့ဟာက အဓိက ဦးတည္ၿပီး ေတာ့ သူတို႔က လုပ္ေနတာ။ သူတို႔က ဒီမွာ မွီခိုၿပီးေတာ့ ေနထိုင္ပါရေစဆိုတဲ့ ဒီ မွီခိုႏိုင္ငံသားအ ဆင့္ေတာင္ မဟုတ္ဘူး။ သူတို႔ေတြက။ အဲဒါေတြက အင္မတန္ ရွင္းရလင္းရ ခက္တာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ဘဂါၤလီႏွင့္ ျပႆနာကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္က ကမန္ႏွင့္ ျပႆနာ အတြက္ ဒီလို ေမးျမန္းေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးေမးခ်င္တာ ေရွ ႔အလားအလာ ေနာင္ကို ကမန္ႏွင့္ေပါ့ေလ။ ဘဂၤါလီကိစၥကေတာ့ ထားလိုက္ပါေတာ့။ အစိုးရက ဒါ ႏိုင္ငံသားဥပေဒႏွင့္ ဘာညာ အတည္အက် လုပ္ရမယ္။ ဥပေဒ စိုးမိုးမႈရွိဖို႔လိုတယ္။ နယ္စပ္ကို လံုျခံဳေအာင္ ပိတ္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ကမန္ႏွင့္ ေနာင္အခါမွာ ဆက္လက္ၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းၿငိမ္းခ်မ္းခ်မ္း ေနႏိုင္မယ့္ အလားအလာကို ေျပာပါဦး။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။ကမန္ကေတာ့ ၾကားညပ္တယ္လို႔လဲ က်ေနာ္က ထင္တယ္ေလ။ ကမန္ကို တုိက္တဲ့ ရခိုင္ေတြက တိုက္တယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔က မယူဆဘူး။ အဲဒီေတာ့ ဒီမွာ မီးေလာင္တဲ့ ပံုစံမ်ိဳးပါ။ ရခုိင္၊ ကုလားရယ္၊ ကမန္္ရယ္လို႔ သူက ေရြးတာမဟုတ္ေတာ့ေပမယ့္ နီးစပ္ရာေလာင္သြားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။ ေလာေလာဆယ္မွာေတာ့ အဲဒီ အေရးအခင္းေလးသာ သူတို႔ ေရွာင္တိမ္းၿပီး ေနၾကတာ ေတာ့ သူအတြက္ရဲ ႔ အေကာင္းဆံုးပဲေပါ့။ ေနာက္ပိုင္းမွာကေတာ့ အနည္က်သြားတဲ့အခါၾကေတာ့ သူ တို႔ ရရွိထားတဲ့ တိုင္းရင္းသားအေရးေတြ သူ႔ဟာသူ ဒီအတိုင္းဘဲ ရွိလိမ့္မယ္လို႔ထင္တယ္ေလ။ ဒါေပ မယ့္ တခ်က္ရွိတာကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ဘက္ကေတာ့ က်ေနာ္ရဲ ႔ ပုဂၢိဳလ္ေရးအျမင္ႏွင့္ ေျပာရမယ္ ဆို လို႔ရွိရင္ေတာ့ ဒီတိုင္းရင္းသား ရခိုင္တိုင္းရင္းသားျဖစ္မႈကို သူတို႔က၊ တနည္းအားျဖင့္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီ စည္းကမ္းေစာင့္ထိန္းမႈေပါ့။ တဘက္ကဝင္လာတဲ့ လူေတြႏွင့္ လက္ခံမႈ မျပဳလုပ္ဖို႔ေတာ့ သူတို႔ လုိလိမ့္ မယ္လိုေတာ့ ထင္တယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဒီကိစၥမွာ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးေျပာခ်င္တဲ့အခ်က္ကေတာ့ ကမန္ႏွင့္ ရခိုင္ကိစၥမွာ ကေတာ့ ရခိုင္လူမ်ားစုပါ။ ကမန္က လူနည္းစုျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါကိုလည္း ထည့္တြက္ဖို႔လိုမယ္ မထင္ ဘူးလား။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  ကမန္က လူနည္းစုျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔ ရခုိင္ေဒသကို ရခုိင္လူမ်ိဳးကို ဒုကၡမေပးႏိုင္ဘူးလို႔ က်ေနာ္တို႔က ျမင္တယ္။ က်ေနာ္အေနႏွင့္ ကန္႔ကြက္စရာ အေၾကာင္းမရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ခုနက ေျပာသလိုေပါ့ လူနည္းစုဆိုေပမယ့္ ဘာသာတူေနတဲ့အခါၾကေတာ့ ဘဂၤလီေတြကို လမ္းေၾကာင္းေပးမႈကေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ဒါကိုေတာ့ ကမန္ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ တုိင္းရင္းသားျဖစ္မႈက ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ထည့္ၿပီးေတာ့ စဥ္းစားရမယ့္ ပံုစံမ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဓိကကေတာ့ တဘက္ကေနၿပီးေတာ့ ဘာသာေရးကို အေႀကာင္းျပၿပီးေတာ့ ထိုး ေဖာက္ ဝင္ေရာက္လာတယ္။ ရခုိင္ ႏွင့္ ကမန္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အတူေနလာတာကို သူတို႔ဝင္ၿပီး ေသြး ခြဲျပီးေတာ့ ဟိုဘက္ကို ဖယ္ထုတ္ဆိုတဲ့ သေဘာေပါ့။
ဦးဘခ်မ္းျဖဴ ။ ။  အဲဒါေတာ့ ေသခ်ာတယ္။ အဲဒါ ကမန္ေတြကလည္း သိေနတယ္။ သိေနတယ္ဆိုေပ မယ့္ တခ်ိဳ ႔ ကမန္ေတြကေတာ့ ဒီဘာသာေရးက အထူးသျဖင့္ ေျပာရမယ္ဆိုလို႔ ရွိရင္ေတာ့ ဒီ အစၥ လာမ္ဘာသာကလည္း ဘာသာေရးအရ အင္မတန္ကို ေသြးနီးတယ္ဆိုတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြ က်ေနာ္တို႔ေတြ႔ ရတယ္။
----------------------------------------------- 

ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းက ကမန္လူမ်ဳိးစု
ဦးေက်ာ္ဇံသာ

31.10.2012
ဒီတပတ္ ျမန္မာအေရး မ်က္ေမွာက္ေရးရာ ေဆြးေႏြးခန္းမွာ ကမန္ေတြဟာ အနည္းဆံုး ရခိုင္ျပည္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္ကတည္းက ရခိုင္လူမ်ိဳးေတြႏွင့္အတူ ေနထိုင္လာခဲ့ၾကဆိုတာ သမိုင္းအေထာက္ အထားေတြ ရွိပါတယ္။ ဒီလို ရာစုႏွစ္ႏွင့္ခ်ီ ယွဥ္တြဲေနထိုင္လာၾကတဲ့ လူေတြၾကား အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ျဖစ္ေပၚေနၾကတာကို ဘယ္လို တားဆီးသင့္ပါသလဲ။ ရခိုင္ျပည္ အလယ္ပိုင္းက ကမန္အမ်ိဳးသားတစ္ ဦး ႏွင့္ ဦးေက်ာ္ဇံသာက ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ထားပါတယ္။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ဘယ္လိုျဖစ္လဲဆိုေတာ့ဗ်ာ။ မေန႔ညကပင္ က်ေနာ္က ရင္တမမႏွင့္ သူတို႔ဝင္လာ မယ္၊ ဝင္လာမယ္ဆိုတာကို စိုးရ္ိမ္ေၾကာင့္ၾကၿပီးေတာ့ တညလံုး က်ေနာ္ အိပ္မရဘူး။ ေနာက္ၿပီး က် ေနာ္တို႔ ရြာထဲမွာရွိတဲ့ ကေလးေတြ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ အဘြားႀကီးေတြ၊ အဘိုးႀကီးေတြ အားလံုး အိမ္ေတြထဲမွာ သူတို႔လာမယ္၊ လာမယ္၊ ဝင္မယ္၊ ဝင္စီးမယ္ အၾကမ္းဖက္မယ္ဆိုတာကိုပဲ ရင္တမမႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ ေစာင့္ရင္းေစာင့္ရင္း က်ေနာ္တို႔ အိပ္ေပ်ာ္သြားခဲ့တယ္ ခဏေလးေပါ့ေလ။ မနက္မိုးလင္း ေလာက္မွ နည္းနည္းေလး အိပ္ေပ်ာ္သြားခဲ့တယ္။ မနက္ (၇) နာရီေက်ာ္ေလာက္၊ (၇) နာရီ (၅) မိနစ္ ႏွင့္ (၁၀) မိနစ္ၾကားေလာက္မွာ အသံတစ္ခုၾကားတာက ဝင္လာၿပီးဆိုတဲ့ အသံၾကားလိုက္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ဘာဝင္လာသလဲ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာက္ထရံက လမ္းေၾကာင္းေပၚသြားၾကည့္ေတာ့ လူအုပ္စု က အမ်ားႀကီး သူတို႔ရခုိင္လူမ်ိဳးေတြေပါ့။ အဲဒီ အုပ္စုက ဘယ္ကလာသလဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာက္နီေမာ္။ ေက်ာက္ထရံရဲ ႔ အစြန္းအဖ်ားဖက္မွာရွိတဲ့ ေက်းလက္ေတာရြာေတြျဖစ္တဲ့ ရမ္းၿဗဲ နယ္တိုင္းနယ္လို႔ ေခၚတာေပါ့ အဲဒီတိုင္းနယ္က ေက်းရြာေသးေသးက လူေတြ ရခုိင္လူမ်ိဳးေတြ ေပါ့။ (၂၁) ရြာက လူေတြလို႔လည္း ထင္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရြာက လူေတြကို စည္းရုံးၿပီး ေခၚ လာတယ္ဆိုတာကေတာ့ ဒါကေတာ့ ေသခ်ာေပါက္ ျဖစ္မယ္လို႔ က်ေနာ္ ေအာက္ေမ့ရတယ္။ လူအုပ္ႀကီးက အမ်ားႀကီးပဲ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဘယ္သူက စည္းရံုးၿပီးေတာ့ ေခၚလာတာလဲ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ သူတို႔စည္းရံုးၿပီးေတာ့ ေခၚလာတဲ့ လူေတြထဲမွာေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ သူတို႔ ဒီအၾကမ္းဖက္၊ အၾကမ္းနည္းႏွင့္ တိုက္ခုိက္မယ္ဆိုတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ ရွိမွာေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒီ ေခါင္းေဆာင္ေတြကေတာ့ က်ေနာ္ မေျပာခ်င္ပါဘူး။ ေျပာရင္လည္း တဖက္သတ္ က်ေနာ္ ရန္မႈ ခံၿပီး ရန္သူအျဖစ္နဲ႔ ရန္မႈခံရမွာကိုလည္း စိုးရိမ္ရတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ က်ေနာ္ တခု သိခ်င္တာက က်ေနာ္လည္း ရခုိင္ပါဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ က်ေနာ့္အေဖ ရမ္းၿဗဲတို႔ ဘာတို႔မွာ ေက်ာင္းဆရာ လုပ္ခဲ့တယ္။ အဲဒီ က ဆရာႀကီးဦးဖိုးရင္ဆိုတာ ကမန္လူမ်ိဳးပဲ။ ေဆြမ်ိဳးလိုပဲ။ က်ေနာ္တို႔ ေျမာက္ဦးမွာ လာေနတယ္။ အခု ဘယ္လိုေၾကာင့္ ကမန္ေတြႏွင့္ ရခုိင္ေတြ ရန္ျဖစ္ရသလဲ။ ဘယ္လိုေၾကာင့္။ အရင္က ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ေန လာတာပဲ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ ဟုတ္တယ္ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔လည္း အဲဒါ စဥ္းစားရခက္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔  ေအးအ တူပူအမွ်၊ ဥမကြဲသိုက္မပ်က္၊ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ကူးလူးဆက္ဆံမႈေတြ၊ ေရာင္းဝယ္ေဖာက္ ကားမႈေတြေရာ၊ ဒီလူမ်ိဳးေတြႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာလူမ်ိဳးေတြႏွင့္ ရခုိင္လူမ်ိဳးေတြႏွင့္ က်ေနာ္တို႔ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္တဲ့ ရခုိင္မ်ိဳးႏႊယ္စုႏွင့္ ကမန္တုိင္းရင္းသားေတြႏွင့္ ညီလုိအကိုလုိ ေန လာလူေတြပါ။ အခုမွ သူတို႔က ဘာေၾကာင့္ က်ေနာ္တို႔အေပၚမွာ ဒီလို ရန္သူမ်ိဳးလို ထင္လာရတယ္ဆို တာကို က်ေနာ္တို႔က နားမလည္ႏိုင္တဲ့အဆင့္ထိ သံသယ ျဖစ္ရပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ က်ေနာ္က အဓိက အဲဒါကို ေဖာ္ထုတ္ခ်င္တာ။ ဘာျဖစ္လို႔ ရန္မူသြားၾကတာလဲ။ က် ေနာ္တို႔ေနာက္ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းမွာေနလာတဲ့ အခါမွာလည္း က်ေနာ္တို႔ ေက်ာင္းအတူတူ သြားၾက တယ္။ က်ေနာ္တို႔ တကၠသိုလ္ေရာက္သြားေတာ့လည္း ခင္ဗ်ာတို႔ဆီကဘဲ အဲဒီ ေက်ာက္နီေမာ္က လူ ေတြ ရခိုင္အသင္းမွာ အတြင္းေရးမွဳး တကၠသိုလ္မွာ လုပ္ၾကတယ္။ ခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္ပဲ။ အခု ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္သလဲ။ က်ေနာ္အဓိက အဲဒါကို ေဖာ္ထုတ္ခ်င္တယ္။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ အဲဒါ သူတို႔က အေၾကာင္းၾကားတာကေတာ့ ဒီေမလ၂၈ ေန႔က ျဖစ္ခဲ့တဲ့ မသီတာေထြးကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဒါေတြကိုေတာ့ သူတို႔က အေၾကာင္းခံျပီးေတာ့ ေျပာေနတာ ေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဒါက ရာဇဝတ္မႈပဲ။ ဘာသာေရးႏွင့္ ဘာမွ မဆိုင္ပါဘူး။ အဲဒါကေတာ့ ရာဇဝတ္မႈကို အဲဒီ ဘယ္သူ၊ ဘယ္ဘာသာ၊ ဘယ္ဘာသာ ဆိုတာ ထည့္ေျပာစရာကို မလိုတဲ့ကိစၥပါ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ က်ေနာ္ ထင္သေလာက္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီေနရာမွာ ပါတီေတြရဲ ႔ ဂယက္ေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္ပါတယ္။ အဲဒီ အဖြဲ႔အစည္းက ဒီ လႈပ္ရွားေနတဲ့ လူေတြမရွိရင္လည္း  ဒီလို ရာဇဝတ္မႈတစ္ခု ဒီေလာက္ ရခုိင္ျပည္နယ္ႀကီး တစ္ခုလံုး ျပာက်ဆင္းရဲသြားေလာက္ေအာင္ အသည္းအသန္ႏွင့္ တကယ့္ေနာက္ကြယ္က ကန္႔လန္႔ကာေနာက္ကြယ္ကလူ အႀကီးအကဲေတြ မရွိဘဲႏွင့္ ဒါေတြေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္မယ္လို႔ က်ေနာ္မထင္ပါဘူး။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ က်ေနာ္လည္း အဲဒါစဥ္းစားမိတာ။ အဲဒီေတာ့ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ က်ေနာ္ တခုေမးခ်င္တာက ေက်ာက္နီေမာ္ မဲဆႏၵနယ္ ရွိသလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ ရွိပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ အဲဒီ ေက်ာက္နီေမာ္ မဲဆႏၵနယ္က လႊတ္ေတာ္အမတ္ေတြက ဘယ္သူေတြလဲ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္။ ။ ေက်ာက္နီေမာ္္ မဲဆႏၵနယ္က ျပည္ခုိင္ရုံးပါတီကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ေက်ာက္နီ ေမာ္ မဲဆႏၵနယ္က ဒီလိုပါ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ ႔နယ္ အမွတ္ (၂) မဲဆႏၵနယ္ပါ။ အမွတ္ (၂) မဲဆႏၵနယ္မွာေတာ့  ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခိုင္ေရးဖြံ႔ျဖိဳးေရးပါတီအတြက္ ျပည္နယ္တိုင္းေဒသႀကီးအတြက္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္ စားလွယ္က အခုလက္ရွိ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမွာ ဝန္ႀကီးျဖစ္ေနတဲ့ ဗိုလ္မႈးႀကီးဦးေက်ာ္ခင္၊ ရခုိင္ တိုးတက္ေရးပါတီမွာၾကေတာ့ ရခိုင္တိုးတက္ေရးပါတီရဲ ႔ ပုဂၢိဳလ္အမတ္ေလာင္းၾကေတာ့ က်ေနာ္ မမွတ္မိဘူး။ ေနာက္တစ္ေယာက္ က်ေနာ္တို႔ အစၥလာမ္ဘာသာ ကမန္အမ်ဳိးသားတိုး တက္ေရးပါ တီမွာၾကေတာ့ ဦးထြန္းျမင့္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အတြက္ ကမန္ကိုယ္စားလွယ္လည္း ပါတယ္။ သူတို႔ေတြကေကာ ပါတီအခ်င္းခ်င္း လႊတ္ေတာ္မွာ ပါတီအခ်င္းခ်င္း လက္တြဲလုပ္ေနၾကလား။ သူတို႔အခ်င္းခ်င္း ညိွႏႈိင္းေျဖရွင္းဖို႔ ထိန္းသိမ္းဖို႔ ႀကိဳးစားတာေကာ မရွိဘူးလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အဲဒါေတာ့ အာဏာရပါတီကေတာ့ ေလာေလာဆယ္ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခိုင္ေရး  ဖြံ႔ျဖိဳးေရးပါတီႏွင့္၊ ဒုတိယပါတီကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ရခိုင္တိုးတက္ေရးပါတီ၊ တတိယ လံုးဝ မဲအျပည္႔ရ တာကေတာ့ ကမန္အမ်ဳိးသားတိုးတက္ေရးပါတီ ျဖစ္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ေနာင္ election ေတြမွာ ရခိုင္ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ဓါတ္ေတြကို ေမြးျမဴးျပီးေတာ့ ရခိုင္ျပည္နယ္မွာ ဘယ္ပါတီကိုမွ အလိုမရွိေလာက္ေအာင္ ဒီဟာ နည္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ သူတို႔ေတြရဲ ႔ စိတ္ဓာတ္ေတြကို အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအာလုံးကို တက္ တက္ၾကြၾကြႏွင့္ ရခိုင္တိုးတက္ေရးပါတီ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရခုိင္ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီေသာ္ လည္း ေကာင္း၊ ႏွစ္ခုစလံုးကို ပူးေပါင္းၿပီးေတာ့ ဘယ္ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီကိုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ အမ်ိဳးဒီမိုကေရစီပါတီဝင္ ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္သူကိုမွ မေပးေစခ်င္တဲ့ သေဘာမ်ိဳးမ်ား ရွိေကာင္းရွိမလားဆိုတာကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ ေတြးေတာမိပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ က်ေနာ္ တခုထင္တာကေတာ့ ကမန္ဆိုတာကေတာ့ ရခိုင္ျပည္မွာ ကမန္ဆို တဲ့နာမည္ ကိုယ္ႏိႈက္ကလည္း ဂုဏ္ယူစရာေကာင္းတဲ့ နာမည္ပါ။ ေလးပစ္တဲ့ ေလးသည္ေတာ္ေတြ၊ ရခိုင္ဘုရင္တပ္မွာ အမႈထမ္းခဲ့တဲ့ စစ္သည္ေတာ္ေကာင္းေတြဆိုတဲ့ နာမည္ တေလးတစား ေခၚ ေဝၚခံယူတဲ့ နာမည္ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ ကမန္လူမ်ိဳးေတြမွာ ဘာသာေရးကလြဲရင္ ဘာသာစကား လည္း ရခိုင္စကားပဲ ေျပာၾကတာပဲ။ ရခုိင္လိုပဲ ဝတ္ေနၾကတာပဲမို႔လား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့ပါ။ ဟုတ္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဆိုေတာ့ အဲဒီဟာမွာ အခုအခါမွာ တခ်ိဳ ႔က ရခုိင္တခ်ိဳ ႔ကို က်ေနာ္ ေလ့လာမိတာ ေတာ့ သူတို႔ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကိုေတာ့ သူတို႔ သိပ္ျပီးမႏွစ္သက္ၾကဘူး။ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာ အသစ္ဖန္ တီးၿပီးေတာ့ ဝင္လာတယ္။ ဘာညာဆိုၿပီးေတာ့ ေျပာၾကတာရွိတယ္။ သူတို႔ဖက္က။ ကမန္ေတြက ရိုဟင္ဂ်ာ ျဖစ္သြားျပီးလား။ တခ်ိဳ ႔က ကမန္ကိုလည္းပဲ ရိုဟင္ဂ်ာ စာရင္းထဲမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ ျပေန ၾကတာ ေတြ႔ပါတယ္။ ကမန္ေတြဟာ ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတဲ့ သေဘာကို ခံယူေနခ်င္ၾကတဲ့ သေဘာမ်ားရွိေန သလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အဲဒါေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ရခုိင္ျပည္ေတာင္းဘက္ပိုင္းမွာေတာ့ အထူးသျဖင့္ ေက်ာက္ျဖဴရယ္၊ ရမ္းၿဗဲရယ္၊ သံတြဲရယ္ ဒီေနရာမွာရွိတဲ့ လူေတြၾကေတာ့ အခုေန က်ေနာ္တို႔ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ ႔နယ္မွာၾကေတာ့ ပိုၿပီးေတာ့ ကင္းရွင္းတယ္။ လူစိမ့္ဝင္မႈဆိုတာလည္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္က လူစိမ့္ဝင္မႈ၊ ႏုိင္ငံရပ္ျခားက စိမ့္ဝင္မႈ ဆိုိတာ လံုးဝမရွိသေလာက္ပါ။ ေနာက္ ရိုဟင္ဂ်ာကိစၥကလည္း ဒီ ရမ္းၿဗဲကၽြန္း တန္းမွာ ေက်ာက္ျဖဴခရိုင္ရွိတယ္၊ ရမ္းၿဗဲၿမိဳ ႔နယ္ရွိတယ္၊ ေက်ာက္နီေမာ္အုပ္စုရွိတယ္။ ဒီဟာထဲမွာ လည္း က်ေနာ္တုိ႔  ရိုဟင္ဂ်ာဆိုတာကိုလည္း လူေတြက ဘယ္လုိနည္းႏွင့္မွ သူတို႔က ရိုဟင္ဂ်ာကို လည္းပဲ သူတို႔က သေဘာလည္း မေပါက္ဘူး။ လက္လည္းမခံတဲ့လူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ဒီလုိပါ။ ဘဂၤလီဆိုတာကေတာ့ ေဝးေပါ့။ ဘဂၤလီဆိုတာကေတာ့ ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္တို႔ ေက်ာက္နီေမာ္ေဒသ အေနႏွင့္ ဆိုရင္လည္း ေမာင္းေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္ဖက္က ဒီေနရာမွာ အေျခစုိက္ၿပီးေတာ့ ေနတာေတြ မရွိသလိုပါပဲ။ အမွန္အားျဖင့္ ေျပာရရင္ လံုးဝမရွိတဲ့ အတိုင္း အတာပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ တခ်ိဳ ႔ကလည္း ေျပာတယ္။ အဲဒီလို ဘူးသီးေတာင္၊ ေမာင္းေတာဘက္က ဟိုဘက္က ဝင္လာတယ္လို႔ ယူဆရတဲ့သူေတြကို ခရီးသြားလာခြင့္ပိတ္တယ္။ လက္ထပ္ထိမ္းျမားခြင့္ ေတာင့္မွ ခြင့္ျပဳခ်က္ ယူရတယ္ဆိုတာေတြ လုပ္တယ္လို႔ ေျပာတယ္။ အဲဒီလို ဥပေဒမ်ိဳး ဒီ ကမန္ေဒသ ေတြ မွာေကာ လုပ္ခဲ့လား။ ေက်ာက္ျဖဴတို႔
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အမ်ားႀကီး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အမ်ားႀကီး အမ်ားႀကီး လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ကိုယ္တိုင္ ကုိယ္ႏႈိက္ကပဲ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က က်ေနာ္တို႔ မွတ္ပံုတင္ရွိတဲ့ ကမန္ႏိုင္ငံသားမွတ္ပံုတင္ရွိတဲ႔ ကမန္ေတြပဲ။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က က်ေနာ့္အမ်ိဳးသမီး ေဆးကုဖို႔သြားတဲ့ အခ်ိန္ေတာင္မွ က်ေနာ္အမ်ိဳးသမီး က အမတကဒ္ ေပါ့ေနာ္။ ပန္းေရာင္သုံးေခါက္ခ်ိဳးေပါ့။ က်ေနာ္မွာေတာ့ ႏိုင္ငံသား စီစစ္ေရးကဒ္ ရွိပါ တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔ ဗီဇာေတြ ဘာေတြ ယူၿပီးေတာ့ဘဲ သြားခဲ့ရတာ ရွိပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အရင္တုန္းကေတာ့ အဲလို မရွိဘူးဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကေတာ့ အဲဒီ ႏိုင္ငံသား လက္မွတ္ကိုင္ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ ေလယာဥ္ပ်ံ အတူတူစီးသြားတာ တကၠသိုလ္ သြားတက္ၾကတာ ရွိတာပဲ။ အခုအဲလို မြစ္စလင္ဘာသာဝင္ ရခုိင္ျပည္ထဲမွာဆိုရင္ ကမန္ျဖစ္ျဖစ္ ဘာျဖစ္ျဖစ္ မသြားရဘူး။ လက္ထပ္ဖို႔အတြက္ ခြင့္ျပဳခ်က္ယူရမယ္ဆိုတာ ဘယ္အခ်ိန္မွာ စၿပီးလုပ္ခဲ့ တာလဲ ခင္ဗ်ာ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အဲဒါေတာ့ ႏွစ္အားျဖင့္ က်ေနာ္တြက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေတာ္ေတာ္ၾကာ ပါၿပီဗ်ာ။ ၉၆ ခုႏွစ္ေလာက္ကတင္ က်ေနာ္တို႔ ဒီ အသည္းအသန္ ျဖစ္လာတယ္လို႔ပဲ က်ေနာ္ ထင္ပါ တယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဆုိေတာ့ အဲဒီဟာေၾကာင့္မ်ား တင္းမာမႈကို ပိုမိုျဖစ္ေစတယ္လို႔ သေဘာ ဆိုႏိုင္သ လား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အဲဒါေတာ့ ႏုိင္ငံေရးဘက္မွာ က်ေနာ္တို႔ အခု ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥ ဒါႏွင့္ပဲ က်ေနာ္ ပတ္သက္တယ္လို႔ မထင္ပါဘူး။ ဒါေတာ့ နည္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ဘဂၤလီဆိုတာကို အေၾကာင္းျပၿပီးေတာ့ ရိုဟင္ဂ်ာဆုိတာကို အေၾကာင္ျပဳျပီးေတာ့ အၾကမ္းဖက္ဝါဒတစ္ခုကို မင္းမိုက္စရိုက္ပံုစံမ်ိဳးႏွင့္ လူမ်ိဳးဘာ သာ ျပဳန္းတီးေအာင္၊ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္ေနတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး အၾကမ္းဖက္ေနတဲ့ ပုံစံမ်ိဳးတခုလို႔ က်ေနာ္ ျမင္ပါ တယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ေနာက္တစ္ခုက ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ခင္မ်ားတို႔ဘက္မွာေတာ့ က်ေနာ္ သိပ္မၾကား မိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဟိုဘက္မွာလည္း ဒီ ရေသ့ေတာင္တို႔၊ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္းေတာတို႔မွာ၊ အဲဒီဖက္္မွာ ေတာ့ ရွိတယ္။ ႏွစ္ဖက္လံုး လြန္ကၽြံတာေတြရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္က အဓိက ဒီေန႔ ေဇာင္းေပးၿပီး ေတာ့ ေဆြးေႏြးခ်င္တာ ကမန္ေတြရဲ ႔ ျပႆနာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ကမန္ေတြဟာ ရိုဟင္ဂ်ာလို႔ လည္း သူတို႔ မခံယူဘူး။ အဲဒါကိုလည္း လက္မခံဘူး။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာလည္း ေနလာတယ္။ ဘာသာ ေရးကလြဲလို႔ သူတို႔မွာ ရခိုင္ႏွင့္ ကြဲျပားစရာလည္း ဘာမွရွိဘူး။ ဦးေမာင္ေမာင္တင္တို႔ႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အတူတူေနလာတဲ့ ရခုိင္ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာေတြ အထဲမွာေကာ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ႏွင့္ အရင္တုန္းက ရင္းႏွီးတဲ့ မိတ္ေဆြေတြ မရွိဘူးလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အမ်ားႀကီးပဲ ရွိပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။သူတို႔ ဘာလုပ္ေနၾကလဲ။ သူတို႔ႏွင့္ ဦးေမာင္ေမာင္တင္ႏွင့္ အခု မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ ေတြ႔ၿပီး ေျပာႏုိင္တဲ့ အေနအထား ရွိပါသလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ ရွိတဲ့လူေတြကလည္း အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ မရွိတဲ့ လူေတြကလည္းကေတာ့  နည္းနည္း ေလးပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ အဲဒီေတာ့ ရွိတဲ့လူေတြႏွင့္ ဆက္သြယ္ၿပီးေတာ့ လုပ္လို႔ မရႏိုင္ၾကဘူး လား။ က်ေနာ္တို႔ အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ ရွိတဲ့သူေတြကိုလည္းပဲ ရခိုင္မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ကို အတင္းအဓမၼ လြန္စြာေနတဲ့ သူေတြက  က်ေနာ္တို႔ေတြ အစၥလာမ္ မြစ္စလင္ေတြႏွင့္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီးသူေတြေတာင္မွ သူတို႔ေတြဟာ ရရာေနရာက ဒုကၡေပးမယ္ဆိုလို႔ အဲဒီလူေတြကိုယ္တိုင္ေတာင္မွ ထြက္ေျပးသြားတဲ့ လူေတြရွိတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ဦးေမာင္ေမာင္တင္တို႔ ကမန္ေတြဖက္ကေကာ အဲဒီလို တင္းမာတဲ့ စိတ္ဓာတ္ရွိတဲ့သူ ေတြ ရွိသလား။ ရွိေကာရွိမွာေပါ့။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ မရွိပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔ လႈိက္လိႈက္လွဲလွဲ ႀကိဳဆိုပါတယ္။ အဲဒီလို ရင္းရင္းႏွီးႏွီးႏွင့္ ေနလို႔ရပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီလို တင္းမာတဲ့ သေဘာထားရွိသူ မရွိဘူးေပါ့။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ မရွိပါ။ လုံးဝ လံုးဝ မရွိပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ ကမန္လႊတ္ေတာ္အမတ္ဆုိတဲ့ အမတ္ကေကာ။ သူက ဘာမ်ား အခု ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္သလဲ။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ကေတာ့ သူကိုယ္တိုင္ပဲ သူ႔ၿမိဳ ႔နယ္တစ္ခုလံုး ျပာက်သြားၿပီ။ သ႔ူၿမိဳ ႔နယ္တစ္ခုလုံး မရွိေတာ့ ရန္ကုန္မွာပဲ တိမ္ေရွာင္ၿပီးေတာ့ ထြက္ေျပးသြားၿပီ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ေရွ့ကိုေမွ်ာ္ၿပီး ၾကည့္ရေအာင္။ ဒီလိုပဲ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ ေယာက္ သတ္ျဖတ္ၿပီးေတာ့ ေနသြားၾကေတာ့မွာလား။ ဘယ္လိုလို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရမလဲ။ က်ေနာ္တို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရေအာင္ ဘယ္လို ဆက္ၿပီးလုပ္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။ ဦးေမာင္ေမာင္တင္တို႔ဖက္က။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရေအာင္ဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔က အတူယွဥ္တြဲ   ေနထိုင္ဖို႔ အတြက္ကေတာ့ အၿငိဳးအေတးေတြ အာဃာတတရားေတြကို ထားၿပီးေတာ့ လူသားဝါဒ က်င့္သံုး ႏိုင္ရင္ေတာ့ တရားဥပေဒ၊ စိုးမိုးေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးကို အျမန္ဆံုး  အေကာင္ ထည္ ေဖာ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ ဒါက က်ေနာ္တို႔ ရင္ဆိုင္ႏိုင္တာပဲ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တစ္ေန႔ ရလာမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ပါသလား။ ျပန္လည္ၿပီး ေတာ့ ရႏိုင္တယ္ ထင္သလား။
ဦးေမာင္ေမာင္တင္ ။ ။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာက ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက ဥပေဒတရား စိုးမိုးေရးႏွင့္  တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးကို အျမန္ဆံုး အေကာင္ထည္ေဖာ္သင့္တယ္။ ဒါကေတာ့ ဒီလူေတြဟာ အရင္လည္း ဒီလူမ်ိဳးေတြ၊ ဘာသာမတူတဲ့ လူမ်ိဳးေတြ၊ ဘာသာတူတဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္ျဖစ္၊ လူမ်ိဳးဘာသာ မတူတဲ့ လူေတြက အမ်ားႀကီးဘဲ ကမာၻေပၚမွာ ေနေနၾကတာ။


No comments:

Post a Comment