Wednesday 15 August 2012

ဘူး သီး ေတာင္ သား တ ေယာက္ က ေျပာ ျပ မည့္ ဘ ဂၤ ါ လီ ေတြ အ ေၾကာင္း အ ပို င္း ( ၁ )


( ဤ ေဆာင္းပါးကို က်ေနာ့္ထက္ အဂၤလိပ္စာ ကြ်မ္းက်င္ လိမ္မာေသာ ဖဘမိတ္ေဆြတဦးဦးအား ဘာ သာ ျပန္ဆိုေစလိုေသာ ဆႏၵရွိပါသည္။ ထိုသို႕ အဂၤလိပ္ဘာသာသို႕ ျပန္ဆိုလိုျခင္းမွာ ျမန္မာျပည္ အေနာက္ ဖက္စြန္းေန ဘဂၤ ါလီလူမ်ိဳးတို႕၏ အေျခအေနအမွန္ကို တကယ္ နေဝတိမ္ေတာင္ ျဖစ္ေန ၾကေသာ၊ သို႕မဟုတ္ ျဖစ္ေယာင္ေဆာင္ ေနၾကေသာ ကမၻာ့ႏိုင္ငံသားမ်ား ( world
citizens ) ၏နားသို႕၊  ဘယ္ႏွစ္နားသို႕ ေပါက္ေပါက္၊ ေပါက္ေစခ်င္ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ အေျခအေနက ခြင့္ျပဳလွ်င္ ဤေဆာင္းပါးကို တိုသြားေအာင္ တည္းျဖတ္ျပီး၊ ……………………… သို႕ေပးပို႕လိုပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဤေဆာင္းပါးထဲတြင္ "ဒီ 'ကုလား' ( လူဦးေရ ၁သန္းေလာက္ရွိ ) ေတြကို ျမန္မာျပည္က အကုန္ေမာင္းထုတ္ပစ္" ဟူေသာ လက္ေတြ႕ အလုပ္ မျဖစ္ေသာ၊ ေစ်းေပါလွသည့္ ၾကံဳးဝါးသံမ်ားကို ၾကားရလိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။

က်ေနာ္တို႕ non-Bengali ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြက လက္ေတြ႕ အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္ေသာ၊ ျပႆနာကို တကယ္ေျဖ ရွင္းဖို႕ အာရံုစိုက္ေသာ နည္းနာမ်ား ကို မၾကံဆ၊ မေဆြးေႏြးၾကဘဲ အလြယ္ကူ ဆံုးအ လုပ္ျဖစ္ေသာ “ကုလား” ကို ထိုင္ဆဲသည့္ အလုပ္ကိုပဲ လုပ္ေနၾကပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ နယ္ တြင္ ေမြးဖြား ခဲ့သူ၊ က်ေနာ့္၏ေဆြမ်ိဳး သားခ်င္း မိသားစုဝင္မ်ားအားလံုး ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ႕နယ္ထဲမွာပင္ လက္ရွိေနထိုင္ လွ်က္ရွိၾကသူ တဦး အေနျဖင့္ မေနႏိုင္လြန္း၍ ဤေဆာင္းပါးကို ေရးပါသည္။ ဤသို႕ေရးရာတြင္ liberal journalism ၌ အေရးအၾကီးဆံုးက်င့္ဝတ္သိကၡာ ဟုယူဆၾကသည့္ “သမာသမတ္” ရွိေစျခင္း ( Being unbiased ( Fairness ): the most important ethic/ dignity of journalism ) အလို႕ငွာ “ကုလား” ေတြကို မဆဲထားသည့္ အျပင္ သူတို႕အေပၚ ေတာ္ေတာ္ ေကာင္းထားသျဖင့္ က်ေနာ္ကပဲ အဆဲခံရမည္ဟု ထင္ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ၁၀၀% လိပ္ျပာသန္႕စြာ ၾကိဳတင္ေျပာထားလိုမွာ က်ေနာ့္ကိုယ္ထဲ၌ ဘဂၤ ါလီ ေသြးတစက္မွ် မပါဝင္ပါ ( ၀% )။ က်ေနာ္ ဘဂၤ ါလီေတြႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြား ပတ္သက္ ဆက္ႏြယ္မွဳ တျပားသားမွ်မရွိပါ ( ၀% )။ က်ေနာ့္ကို “အသံုးမက်တဲ့ေကာင္” ဟုဆဲေရးလိုၾကလွ်င္ အဆဲ ခံရႏိုင္မွန္းသိသိႏွင့္ ( လက္ရွိအခ်ိန္မွာ အမ်ားတကာက သေဘာက်ၾကမည္ မဟုတ္ဟုသိသိႏွင့္) သို႕ရာတြင္ ယခုအခ်ိန္မွာေျပာမွ အက်ိဳးရွိမည္ထင္ေသာ၊ လူ အုပ္ၾကီးႏွင့္အတူ လိုက္ေယာင္တာ မဟုတ္ဘဲ မိမိအမွန္တကယ္ ယံုၾကည္ေသာစကားကို သင္ လူသိ ရွင္ၾကား ဘယ္ႏွစ္ၾကိမ္ေလာက္ ေျပာ ခဲ့ျပီးျပီလဲဟု ကိုယ့္ကိုကိုယ္ အရင္ ေမးၾကည့္ေစခ်င္ပါေၾကာင္း။ )


********************************************************************

၁။ က်ေနာ္ ဘူးသီးေတာင္သား ( I am a native Buthidaung )

ဦးစြာပထမ ေၾကျငာထားသင့္သည္မွာ က်ေနာ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္အစြန္ဆံုး၊ ရခိုင္ ျပည္ နယ္ေျမာက္ဖ်ားေဒသ၊ ဘဂၤ ါလီလူမ်ိဳးေတြ အမ်ားအျပားေနထိုင္ရာ ( ျပည္ထဲေရးဝန္ၾကီး ဒု-ဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီး ကိုကို၏ တရားဝင္ေျပာၾကားခ်က္အရ ၉၄% ) ဘူးသီးေတာင္ျမိဳ႕နယ္အတြင္း ေမြးဖြား၊ ၾကီးျပင္းခဲ့သူျဖစ္ပါ သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ မိရိုးဖလာဗုဒၶဘာသာဝင္တဦး ျဖစ္ေသာ္လည္း ဘဂၤ ါလီ ဘာသာ စကားကို အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားထက္ ပိုမိုသြက္လက္စြာ ေျပာဆိုႏိုင္ပါသည္။ တကယ္ေတာ့ က်ေနာ့္ကို ကၾကီး၊ ခေခြး ျမန္မာသင္ပုန္းၾကီး၊ A,B,C,D English Alphabet သင္ေပးခဲ့ၾကသူတို႕ႏွင့္ (၈)တန္း ေအာင္သည္အထိ က်ေနာ့္၏ဆရာမ်ားအားလံုးမွာ ဘဂၤါလီလူမ်ိဳး ေက်ာင္းဆရာမ်ားခ်ည္း ျဖစ္ပါသည္။ ( ဘဂၤ ါလီ အမ်ိဳး သမီးေတြက အပ်ိဳေဖာ္ဝင္ျပီးခ်ိန္ မွစ၍ ေသြးဆံုးခ်ိန္အထိ အိမ္ျပင္ မထြက္ရသျဖင့္ ဘဂၤါလီဆရာမေတာ့ မရွိ ခဲ့ဖူးပါ။ ) မူလတန္းမွလြဲ၍ အထက္တန္းအထိ က်ေနာ့္၏ ေက်ာင္းေနဖက္ အမ်ားစုသည္လည္း ဘဂၤ ါလီမ်ား သာျဖစ္ၾက ပါသည္။ က်ေနာ္ ေမြးဖြား၊ ၾကီးျပင္းခဲ့ ေသာေက်းရြာသည္ ဘဂၤါလီေတြေနထိုင္ရာ ေက်းရြာမ်ားႏွင့္ ၁-၂ မိုင္ခန္႕ အကြာအေဝးမ်ိဳး သာရွိျပီး ေန႕စဥ္ ေစ်းေရာင္း ေစ်းဝယ္ အစရွိေသာ ကူးလူးဆက္ဆံမွဳရွိသျဖင့္ က်ေနာ္ ဤလူမ်ိဳးေတြအေၾကာင္းကို သူတို႕ေလာက္နီးပါး သိပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ဤေဆာင္းပါးတြင္ ကမၻာ့ႏိုင္ ငံမ်ား၊ ကမၻာ့အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ ကမၻာ့မီဒီယာႏွင့္ မူဆလင္ကမၻာတို႕က ဂဂနန မသိေသးေသာ ( သို႕တည္းမ ဟုတ္ မသိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္ေနၾကေသာ )၊ က်က်နန လွည့္ျဖားခံေနရေသာအခ်က္ အခ်ိဳ႕ကို ေျပာျပခ်င္ ပါသည္။

( ၁ ) ဤလူမ်ိဳး၏အမည္ကို က်ေနာ္ “ဘဂၤ ါလီ” ( လူမ်ိဳး ) ဟု ေတာက္ေလွ်ာက္ ရည္ ညႊန္းေခၚေဝၚ ေနျခင္း မွာ ျပည္ပမွ “ရိုဟင္ဂ်ာ”အေရးလွဳပ္ရွားေနၾကသည့္ ဘဂၤါလီႏိုင္ငံေရးသမားမ်ားမွအပ ဤလူမ်ိဳး ၉၉.၉၉% ေလာက္က သူတို႕၏လူမ်ိဳးအမည္ကို “မူ-ဆူလ္ -မန္း” ( Muslim ) သို႕မဟုတ္ “ဘာ-ငါလ္” ( ( Bengal = Bengali ) ဟူ၍သာ ေခၚေဝၚၾကျပီး ဘယ္သူကမွ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ( Rohingya ) ဟု မေခၚၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ သည္။ က်ေနာ္ၾကံဳဖူးသေလာက္ ေမယုျမစ္ဝွမ္းတေလွ်ာက္ ( ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ရေသ့ေတာင္၊ စစ္ေတြျမိဳ႕နယ္ ) ေန အေနာက္ပိုင္းသားဘဂၤ ါလီ ( Westerners ) မ်ားက ေျမာက္ဦး၊ ေက်ာက္ေတာ္ျမိဳ႕ နယ္ေလာက္မွစ၍ ရခိုင္ျပည္နယ္ အတြင္းဖက္/ အေရွ႕ဖက္ျခမ္း ေန ရခိုင္စကား မႊတ္ေနေအာင္ ေျပာတတ္ေသာ အေရွ႕ပိုင္းသားဘဂၤ ါလီ ( Easterners ) မ်ားကို အနည္းငယ္ မႏွစ္လိုသံျဖင့္ ( အေမရိကန္ေတြက Southerners ဟုသံုးႏွဳန္းၾကသလို ) “ရိုဟင္ဂ်ာ” ( ရြင္းဂ်ား ) ဟူ၍ ေခၚတတ္ေလ့ ရွိၾကပါ သည္။

ထိုသို႕“ရိုဟင္ဂ်ာ”( ရြင္းဂ်ား ) ဟူေသာစကားလံုးမွာ “အေရွ႕ပိုင္းသား” ေတြဟု ခြဲျခားေျပာလိုမွ သံုးစြဲရသျဖင့္ အေနာက္ဖက္ျခမ္းေန ဘဂၤါလီမ်ား ယခင္က မိမိကိုယ္မိမိ “ရိုဟင္ဂ်ာ” ဟု ရည္ညႊန္းေလ့ မရွိၾကပါ။ ( ရန္ ကုန္သားက က်ေနာ္ “အညာသား” ပါခင္ဗ်ားဟု သံုးဖို႕မျဖစ္ႏိုင္သလို ျဖစ္ပါသည္။ ) သူတို႕သည္ ဘာသာ တရား အေလးထားသည့္အေနျဖင့္ “Mu-sul-man” ( = Muslim ) ဟုအေခၚခံ ရသည္ကို ပိုသေဘာက်ၾက ပါသည္။ သို႕ေသာ္လည္း ယင္းမွာ Buddhist ဆိုသကဲ့သို႕ ဘာသာဝင္ အမည္သာ ျဖစ္ျပီး လူမ်ိဳးႏြယ္ ( ethnic group ) အမည္ မဟုတ္ေသးပါ။ လူမ်ိဳးႏြယ္အမည္ အျဖစ္ျဖင့္ ကား ဤလူမ်ိဳး ၉၉.၉၉% ေလာက္က သူတို႕ ကိုယ္သူတို႕ “ဘာ-ငါလ္” ( Ba-ngal = Bengal/ Bengali ) ဟူ၍သာ ရည္ညႊန္းၾက ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ထို “ဘာ-ငါလ္” ဟူေသာအမည္ကို ရခိုင္ႏွင့္ ဗမာေတြက ေခၚေလ့ရွိေသာ “ကုလား” ႏွင့္ အဓိပၸါယ္တူညီသည္ဟု ခံစားမိၾကပံုေတာ့ ေပါက္ပါသည္။ တကယ္ေတာ့ သူတို႕ကလည္း ရခိုင္လူမ်ိဳးကို “ရခိုင္” ဟုမေခၚဘဲ “Magh” ( ေမာဂ္ ) ဟူ၍ သာေခၚၾကပါသည္။ အဓိပၸါယ္ဆိုးျဖင့္ ေခၚၾကတာျဖစ္ေသာ္လည္း ရခိုင္ေတြကေတာ့ ( တရုတ္ေတြက “တရုတ္” အေခၚခံရလို႕ စိတ္မဆိုးသလိုပင္ ) စိတ္မဆိုးၾကပါ။

အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေျပာရလွ်င္ “Rohingya” ဟူေသာ အမည္သည္ လူမ်ိဳးႏြယ္အမည္ / “နာမ္”စစ္စစ္ ( ethnic group’s name/ “pure noun” ) မဟုတ္ဘဲ အမ်ိဳးအစားခြဲျခားျပ “နာမဝိေသသန သေဘာ ေဆာင္နာမ္” ( “adjectival noun” ) တခုသာ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ၊ Georgian, Southerner တို႕သည္ လူမ်ိဳးစုအမည္မဟုတ္ဘဲ ထိုသူတို႕၏လူမ်ိဳး (ႏိုင္ငံသား) အမည္မွာ American သာျဖစ္ သကဲ့သို႕ပင္။ သို႕ရာတြင္ ယင္းအမည္သည္ ယခုေတာ့ ဘဂၤါလီ lobby သမားမ်ား၏ intentionally misled, manipulated and disguised information မ်ားျဖင့္ ျမန္မာျပည္မွဘဂၤါလီလူမ်ိဳးအားလံုးကို ေခၚေဝၚသည့္ လူမ်ိဳးႏြယ္အမည္တခု ျဖစ္လာေနပါသည္။ က်ေနာ္ ဤေနရာတြင္ ေထာက္ျပခ်င္ေသာ အခ်က္ ( point ) မွာ “ဘဂၤါလီ” ဆိုေသာအမည္သည္ ဗုဒၶဘာ သာဝင္မ်ား လႊမ္းမိုးေသာ ျမန္မာအစိုးရက အစၥလမ္ဘာသာဝင္ ဘဂၤ ါလီမ်ားအား ယခုမွ တီထြင္ေခၚေဝ ၚေသာ၊ ႏွိမ့္ခ်၍ေခၚေဝၚေသာ အမည္မဟုတ္ဘဲ သူတို႕ကိုယ္ တိုင္ ေခၚေဝၚၾကသည့္ အ တိုင္းႏွင့္ ျဗိတိသွ်ကိုလိုနီ အစိုးရကလည္း ၁၈၂၄-ခုႏွစ္ ရခိုင္ေဒသကို သိမ္းပိုက္ျပီးခ်ိန္မွစ၍ ၁၉၄၈-ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို လြတ္ လပ္ေရးေပးခ်ိန္အထိ အျငင္း ပြားမွဳ တစံုတရာမရွိဘဲ တရားဝင္ေခၚေဝၚခဲ့သည့္ အမည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ “Rohingya” ဟူေသာ လူမ်ိဳးအမည္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ယူမွဳသမိုင္းတြင္ မည္သည့္အခါ ကမွ် မသံုးစြဲခဲ့ ဟုသိရပါသည္။

လူမ်ိဳးတမ်ိဳးသည္ မိမိတို႕အေခၚခံလိုသည့္အမည္ကို ခိုင္လံုေသာသမိုင္းအေထာက္အထား၊ အမ်ား စု၏ဆႏၵ ( ဥပမာ၊ petion ျပဳလုပ္ျခင္း ) မ်ားျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္သို႕ တရားဝင္ ေတာင္းဆိုႏိုင္ပါသည္။ ( ရခိုင္လူမ်ိဳး ၁၀၀%ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ၉၀% ေလာက္က သေဘာက်ၾကမည္ မဟုတ္ေသာ္ လည္း ) က်ေနာ့္ရင္ထဲရွိ သည့္အတိုင္း ရိုးသားစြာဘက္မလိုက္ဘဲေရးရလွ်င္ ဘဂၤ ါလီမ်ားသည္ “ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေမြးဖြားခဲ့ၾကသူမ်ား” အား ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ျပဳရန္ကိုပင္ ေကာင္းမြန္၊ ခ်ိဳသာ၊ တရားဝင္အမူအရာျဖင့္ ေတာင္းဆိုႏိုင္ပါေသးသည္။ သို႕ရာတြင္ ယေန႕ လူျဖဴအေမရိကန္ ( Caucasian Americans) တို႕က တိုင္းရင္းသား အေမရိကန္ ( Native Americans ) ဟုအေခၚခံခ်င္၍ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၀၀၀ ေလာက္ကပင္ အတၱလန္တစ္ သမုဒၵရာကို သစ္ေဖာင္မ်ားျဖင့္ျဖတ္ကာ အေမရိကတိုက္သို႕ ေရာက္ရွိ ခဲ့ၾကသည္ဟူ၍ သမိုင္းကိုလိမ္ညာ ဖို႕မၾကိဳးစားၾက သကဲ့သို႕ပင္ So-called Rohingyas ေတြကလည္း တိုင္းရင္းသားျဖစ္ရဖို႕အေရး အေထာက္အထားမခိုင္မလံုႏွင့္ ၾကိဳးစားမေနသင့္ဟု ထင္ပါသည္။ အေမ ရိကန္သမၼတ ( ၄၄ ) ေယာက္စလံုး အေမရိကတိုက္၏ တိုင္းရင္း သားမ်ား မဟုတ္ၾကပါ။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ ႏိုင္ငံသားမ်ားသာ ျဖစ္ၾကပါသည္။

ဘဂၤလီလူမ်ိဳးမ်ား တိုင္းရင္းသား ျဖစ္ထိုက္၊ မျဖစ္ ထိုက္ နည္းနည္းစဥ္းစားၾကည့္ရေအာင္..။ က်ေနာ္သည္ သမိုင္းပညာရွင္ေသာ္၎၊ မည္သည့္ပညာရွင္မွေသာ္၎ မဟုတ္သျဖင့္ ဘဂၤ ါလီ လူမ်ိဳး ( Rohingya ဆိုသူ ) တို႕၏မူလဇစ္ျမစ္ ( origin ) ကိုသမိုင္းဆရာတဦးလို မလြဲႏိုင္ေသာ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ အခိုင္ အခံ့ ရွင္းျပႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ထိုအလုပ္ကို ျပည္တြင္း ျပည္ပမွ သမိုင္းပညာရွင္မ်ား ( အစၥလမ္ဘာသာ ဝင္မ်ား အပါအဝင္) သာေဆာင္ရြက္သင့္ၾကပါသည္။ က်ေနာ္ တို႕ ျငင္းခုန္ေန၍ မျပီးပါ။ သို႕ရာတြင္ “ဟုတ္ကို ဟုတ္ရမည့္” သမိုင္းဆိုင္ရာ အေထာက္အထား ( historical evidences ) မ်ားမဟုတ္ေသာ္လည္း Wikipedia တြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္မ်ားကို က်ေနာ့္၏ conclusion ႏွင့္ေပါင္းစပ္ထားေသာ ေတြးဆခ်က္ ( assumption ) ကိုကား ေတြးၾကည့္ ႏိုင္ရံုမွ် ေျပာျပလိုပါသည္။

“ရိုဟင္ဂ်ာ” ဆိုေသာစကားရပ္၏ မူလဇစ္ျမစ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားၾကပါ သည္။ ေလာေလာဆယ္ ေခတ္စားေနေသာ အဆို တရပ္မွာ ေအဒီ ( ဂ ) ရာစုေလာက္တြင္ အာရပ္ကုန္သည္ မ်ား ရမ္းျဗဲကြ်န္း ( Ramree Island ) အနီး၌ သေဘၤာပ်က္၍ ရခိုင္ရွင္ဘုရင္က “သတ္ေစ” မိန္႕ေတာ္မူရာ အာရပ္တို႕က အရဗီဘာသာတြင္ “သနားေတာ္မူပါ” ဟု အဓိပၸါယ္ရသည့္ “Rahma” ဆိုေသာစကားလံုးျဖင့္ ငိုယိုေတာင္းပန္ခဲ့ ၾကသည္ ဆိုပါသည္။ ထုိသူတို႕ကို “Raham” ဟုေခၚရာမွ၊ ကာလေရြ႕လွ်ားလာေသာ အခါ “Rhohang”၊ ထိုမွ သည္ “Rohingya” သို႕ တေရြ႕ေရြ႕ ေျပာင္းလာသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ေနာက္ ထပ္ ေရႊဥာဏ္ေတာ္ စူးေရာက္လွေသာ ဆရာတေယာက္ကေတာ့ ရခိုင္ျပည္၏ “ျမိဳ႕ေဟာင္း” ( Mrohaung ) မွသည္ (မ)သံေပ်ာက္၍ “(M)Rohang”၊ ထိုမွသည္ “Rohingya” ျဖစ္ လာသည္ ဆိုပါ၏။ ဤသည္တို႕မွာ ခိုင္ မာေသာ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ အလြန္ခေနာ္နီခေနာ္နဲ႕ႏိုင္လွေသာ ပါးစပ္ရာဇဝင္ ဆန္ဆန္ “ေရာ္ရမ္းမွန္းဆခ်က္” မ်ားသာ ျဖစ္ပါသည္။ ခိုင္လံုေသာ အေထာက္အထား အေနျဖင့္ကား “Rooinga” ဟူေသာအမည္ ကို ေအာက္ပါေဆာင္းပါးမွာ ပထမဆံုးေတြ႕ရသည္ဟု ဆိုပါ သည္။

“Arakan history expert Dr. Jacques P. Leider points out that the term Rooinga was used in a late 18th century report published by the British Francis Buchanan-Hamilton. In his 1799 article “A Comparative Vocabulary of Some of the Languages Spoken in the Burma Empire,” Buchanan-Hamilton stated: "I shall now add three dialects, spoken in the Burma Empire, but evidently derived from the language of the Hindu nation. The first is that spoken by the Mohammedans, who have long settled in Arakan, and who call themselves Rooinga, or natives of Arakan."
 
BY ရဲရင့္(ကေနဒါ) ... 8/05/2012
by Aye Kyaw Zan on Saturday, August 4, 2012 at 11:15am ·

About Bengalis ( So-Called-Rohinja ) Told by a Native Buthidaung

No comments:

Post a Comment