27.03.2013
ဒီတပတ္ ျမန္မာ့မ်က္ေမွာက္ေရးရာ သံုးသပ္ခ်က္ အ စီအစဥ္မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာ
ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ဘာသာေ ရး အသြင္ေဆာင္တဲ့ ပဋိပကၡေတြဟာ ဒီမိုကေရ စီေရး
ျပျပဳေျပာင္းလဲမႈကို ဘယ္ေလာက္အထိ အ ဟန္႔အတားျဖစ္ေစပါသလဲ။ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာ သာေရး
ကြဲလြဲမႈေတြအေပၚမွာ သည္းညည္းမခံႏိုင္တဲ့ လူ႔အဖြ႔ဲအစည္းတစ္ခုမွာ ဒီမိုကေရစီ
ထြန္းကားႏိုင္မယ့္ အလားအလာကေရာ ဘယ္ေလာက္ ရွိပါသလဲ။ NLD သဘာပတိ
သတင္းစာဆရာႀကီး ဦးဝင္းတင္ ႏွင့္ ျမန္မာအေရးသံုးသပ္သူ သမိုင္းပညာရွင္
ဦးေအာင္ခင္ တို ႔ႏွင့္ ဦးေက်ာ္ဇံသာက ေဆြးေႏြးသံုးသပ္ထားပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာဦးဝင္းတင္ ခင္မ်ား။ အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးဆန္တဲ့ ပဋိပကၡေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ ဘယ္ေလာက္အေရးႀကီးတဲ့ စိန္ေခၚမႈေတြလို႔ ဆရာ ထင္ပါသလဲ။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ ဒီေမးခြန္းကို က်ေနာ္အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ ဒီလတ္တေလာအတြင္းမွာ မီဒီယာေတြႏွင့္ ေတြ႔တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးပိတ္မွာ ထားေျပာတဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ ျဖစ္ေနတယ္၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကို က်ေနာ္တို႔ ေဇာင္းေပးျပီးေတာ့ တမင္တြန္းပို႔တဲ့ဟာမ်ိဳး ျဖစ္မွာစိုးတဲ့အတြက္ က်ေနာ္ ဒီကိစၥကို က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးပိတ္မွာထားေျပာပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အခု ဦးေက်ာ္ဇံသာက ဒီကိစၥကို ပထမဆံုးတန္းျပီးေတာ့ ဒီဟာ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥကို အေရးႀကီးတဲ့အတိုင္းပဲ က်ေနာ္လည္း ေျဖၾကားဖို႔ တာဝန္ရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္သေဘာထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေျပာတဲ့အတိုင္းပဲ ဒီဟာ အတိုးခ်ဳပ္ႏွင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီဟာက ဗမာျပည္မွာ ဒီကေန႔ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကို ေသေရးရွင္ေရးအမွ် အေရးႀကီးတယ္ အႏၱရာယ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ပဲ က်ေနာ္ သံုးသပ္ျပျပီး ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဆရာ ဦးေအာင္ခင္။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ အမ်ားဆံုးတာဝန္ရွိတာေတာ့ အစိုးရေပါ့။ အစိုးရက လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက အာဏာရွင္ စစ္အစိုးရအေနႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္လာတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္လာျပီး အခု ဒီမိုကေရစီအစိုးရေခတ္မွာ နည္းနည္းပါးပါး ဖြင့္လိုက္တယ္ဆိုေတာ့ လူေတြကလည္း မေက်နပ္တာေလးေတြ ဘာေလးေတြ ေျပာလာတယ္။ ဆိုေတာ့ အဲဒီေတာ့ ဒီအစိုးရက ဘယ္ေလာက္ထိေတာင္ သူထိန္းႏိုင္မလဲ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ မူတည္တာေပါ့။ သူမထိန္းႏိုင္ရင္ သူ႔ျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းေတြ သူ မေအာင္ျမင္ဘူးေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီကိစၥက ခ်က္ခ်င္းလုပ္လို႔ရတဲ့ကိစၥလည္း မဟုတ္ဘူး။ တျဖည္းျဖည္း လုပ္ရမယ့္ကိစၥ။ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးႏွင့္ ပက္သတ္တဲ့ကိစၥေတြက အကုန္လံုး တစ္ကမာၻလံုးမွာ ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဆိုေတာ့ ဒါေတြျဖစ္လို႔ရွိရင္လည္း ထိန္းလို႔သိမ္းလို႔ မရဘူး။ အဲဒီေတာ့ အရင္တုန္းက နည္းနည္းပါးပါးျဖစ္တာ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ႀကီးလာတဲ့အခါၾကေတာ့ မထိန္းသိမ္းႏုိင္တဲ့အခါၾကေတာ့ အကုန္လံုး အစီအစဥ္ေတြ အကုန္ပ်က္တာေပါ့ဗ်ာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ ဆရာက အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိတယ္ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥမွာ ႏုိင္ငံေရး ပေယာဂ ပါပါသလား။ ဒီကိစၥျဖစ္လာတာ။ သို႔မဟုတ္ လူထုက ရင့္က်က္မႈမရွိတာလား။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ တုိင္းျပည္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကေတာ့ မတည္ျငိမ္ဘူးေပါ့။ ႏိုင္ငံေရးက မတည္ျငိမ္တဲ့ တုိင္းျပည္မွာ ဒါမ်ိဳးျဖစ္တဲ့အခါၾကေတာ့ ပိုဆုိးတာေပါ့။ ဆိုေတာ့ ဒီအေျပာင္းအလဲ လုပ္တာေတြဘာေတြ မႀကိဳက္တဲ့လူကလည္းပဲ ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္ႏိုင္တာပဲ။ ဒီကိစၥက ဒီအမိႈက္ကအစ ျပသာဒ္မီးေလာင္ဆုိၿပီး ျဖစ္သြားႏုိင္တဲ့ကိစၥေတြကိုး။ ဆိုေတာ့ အေသးအမႊားကိစၥေလးကေန ပံုႀကီးခ်ဲ႕ျပီးေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ရုန္းရင္ဆန္ခတ္ ျဖစ္ျပီးေတာ့ တစ္ျမိဳ႕လံုးမီးေလာင္တဲ့အထိ ျဖစ္သြားၾကတာကိုး။ အဲဒါကို အခ်ိန္မီထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔က အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြက အေနာက္တိုင္းမွာလည္း ျဖစ္တာပဲ။ ပဲရစ္(စ္) မွာလည္း ျဖစ္တယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာ အကုန္ျဖစ္တာပဲ။ ဒိန္မတ္၊ မူစလင္ႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ အဓိကရုဏ္းေတြက ျဖစ္တာပဲ။ ျဖစ္ရင္ အေနာက္တိုင္းက ဒါကို ထိန္းႏိုင္သိမ္းႏိုင္တယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာရွိတဲ့ မူစလင္အမ်ားစုကလည္း ဒီလို ေျမႇာက္ေပးတိုင္းလုပ္မယ့္လူ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ဆိုေတာ့ အဲဒါမ်ိဳးေပါ့။ ဒီကရွိတဲ့လူေတြက ပရိသတ္္ကလည္း ရင့္က်က္တယ္ဆိုေတာ့ ထိန္းရသိမ္းရတာ လြယ္ကူတယ္။ ဗမာျပည္က်ေတာ့ ပရိသတ္ကလည္း မရင့္က်က္ဘူးဆိုေတာ့ ဟိုဒင္းေပါ့ဗ်ာ ဘာေခၚလဲ Emotional ျဖစ္တာေပါ့။ ထစ္ကေနဆိုရင္ ကိုယ့္ဟာႏွင့္ကုိယ္ အၾကမ္းဖက္ခ်င္တဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြ ႏွစ္ဖက္စလံုးရွိတာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဆရာ ဦးဝင္းတင္။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ က်ေနာ္ အဲဒါႏွင့္ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ဘယ္လိုေျပာခ်င္လဲဆုိေတာ့ ဒီကိစၥလည္း က်ေနာ္တို႔က အမွန္တိုင္းေျပာရရင္ ေနာက္ပိုင္းမွာေျပာတဲ့စကားေတြပဲ။ ဦးေက်ာ္ဇံသာကသာ ဒါအေရးႀကီး ေရွ ႔တန္းကိုတင္ျပီး ေျပာတဲ့အခါၾကေတာ့ ဒါေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ေရွ ႔တန္းကေနျပီး ေျဖရမယ့္ဝတၱရားရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ တကယ္တမ္း ဒီဟာကိစၥက အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေနာက္ကေန ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂလားဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက်မေျပာႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္ ပေယာဂေတြ ရိွတယ္ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက်ကို ေျပာလို႔ရတယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုလို႔ရွိရင္ အခု ဒီေန႔ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥဟာ လူမ်ိဳးေရးဆန္ဆန္လည္း ပါေနတယ္။ တခါ တဖက္ကေနျပီးေတာ့ ဘာသာေရးကိစၥဆိုတာလည္း မူစလင္ ဆန္႔က်င္ေရးတို႔ပါတယ္။ ေနာက္တခါ အဲဒီမွာ လႈံေဆာ္တဲ့ေနရာမွာ မူစလင္ဖက္က အစြန္းေရာက္ေတြ ပါတယ္ဆိုတာ ဒါက်ေနာ္တို႔ေတြ သိေနတဲ့ဟာ ေတြရွိပါတယ္။ အလားတူပဲ ဗုဒၶဘာသာဖက္ကလည္း ဒီအစြန္းေရာက္ေတြရွိတယ္။ အဲလူေတြက လႈံေဆာ္တာ ရွိတယ္ဆိုတာလည္း ထင္ရွားပါတယ္။ အတိုးဆံုး လကၡဏာေတြ ေျပာရရင္ ဘာသာေရးပံုစံႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္ရာကေန အခုက်ေတာ့ ဒီ အရပ္သူအရပ္သားခ်င္း ျပည္သူလူထုၾကားထဲမွာကို ျပႆနာျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေတြက ေပၚလာတယ္။
အဲဒါဟာ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ဆိုပါေတာ့ ရန္ကုန္မွာ အခု မေန႔တေန႔ကျဖစ္တဲ့ ညပိုင္းမွာျဖစ္တဲ့ဟာဆိုလို႔ရွိရင္ ဘာလုပ္လဲဆိုရင္ ဒီလူတစ္စုကေနျပီးေတာ့ ညမထြက္ရအမိန္႔ထုတ္ျပီး ၉ နာရီဆိုရင္ ဆိုင္ေတြဘာေတြပိတ္ျပီး ညမသြားရဆိုတဲ့ဟာ ထုတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာကို အဲဒါကားေတြႏွင့္ တခါတည္း ရပ္ကြက္ေတြထဲကို ဝင္လာျပီးေတာ့ မူစလင္မ်ားတဲ့ ရပ္ကြက္ၾကေတာ့ ဗမာေတြ မူစလင္ေတြကို သတ္ေတာ့မယ္။ ဗမာေတြ လာေနျပီးဆိုတဲ့ဟာမ်ိဳးေတြ ေျပာတယ္။ ေနာက္တခါ ဗမာရပ္ကြက္ၾကေတာ့အခါလည္း မူစလင္ေတြက လာေနျပီး ဗမာေတြကို လည္းလွီးေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့ဟာမ်ိဳး လႈံေဆာ္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆိုလိုတာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ေနာက္ကေန လႈံေဆာ္ေနတဲ့ မသမာတဲ့ ပေယာဂေတြ ဆိုတာေတာ့ ရွိတယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ အတိက်ေျပာႏိုင္ျပီ။ သို႔ေသာ္ ဒီပေယာဂေတြဟာ ႏုိင္ငံေရးပေယာဂလား သို႔မဟုတ္လည္း အျခားျခားေသာအင္အားစုမ်ားရဲ႕ ပေယာဂဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဆက္ျပီးေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ျပီးေတာ့ စဥ္းစားရမယ့္ကိစၥ ျဖစ္တယ္ ေဖာ္ထုတ္ရမယ့္ကိစၥ ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုလုိတာက ဒီ ပေယာဂ ေသြးထိုးလႈံေဆာ္တဲ့လူတစ္စု သူတို႔ကုိယ္၌က ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ထြန္းလာရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဒီမိုကေရစီထြန္ကားတဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္းျဖစ္လာရင္ သူတို႔အတြက္လည္း ေကာင္းလိမ့္မယ္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မယ္လို႔ သူတို႔က မယံုၾကည္တာလား။ ဒါ့အျပင္ သူတို႔လႈပ္ေဆာင္မႈကို လိုက္ပါတဲ့ လူထုကေရာ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ငါတို႔အားလံုးအတြက္ ပိုေကာင္းမယ္ဆိုတာကို သူတို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ သေဘာမေပါက္ႏိုင္တာလား။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ အဲဒီ သေဘာေပါက္မႈေတြကေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ ဒါ စိတ္ဓာတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္တဲ့အခါၾကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕အတြင္းသေဘာကို က်ေနာ္တို႔ မသိႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္ အခုနကေျပာသလို သူတို႔ က်ဴးလြန္ေနတယ္ သူတို႔ေတြ ဖန္တီးေနတယ္။ သဝန္တိုမႈေတြ သို႔မဟုတ္လည္း အခ်င္းခ်င္း ရန္လိုမႈေတြ အခ်င္းခ်င္းကို သတ္မယ္ျဖတ္မယ္ ဘီးလူးစီး၊ သရဲစီးသလုိျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနတာကေတာ့ ဘာပဲေျပာေျပာ ဒီေျပာင္းလဲေနတဲ့အေျခအေန ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္မွာ ဒီမိုကေရစီတို႔ဘာတို႔ ေျပာင္းလဲတဲ့ပံုသ႑န္ႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ မႀကိဳက္ဘူးဆိုတာေတာ့ ထင္ရွားေနတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ လူထုေတြက အဲဒီလို ပေယာဂ ေသြးထိုးမႈေတြ ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္မႈေတြေနာက္ကို ပါေနတယ္။ တခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္ လူထုဟာ ထုိက္တန္တဲ့အစိုးရပဲရတယ္။ People get the government they deserve လုိ႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီလိုေသြးထိုးလႈံေဆာ္မႈ လူမ်ိဳးေရးက်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ ဘာသာေရး ေသြးထိုးလႈံေဆာ္မႈေနာက္မွာ လူထုေတြပါေနတယ္ဆိုေတာ့ ဒီလူထုဟာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္တန္ရဲ႕လားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္မယ္ဆိုရင္ ဆရာ ဘယ္လိုေျဖမလဲ။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ လူထုပါတယ္လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ လူထုဆိုတာေတာ့ စိုးရိမ္မွာပဲ ေၾကာက္လန္႔မွာပဲ။ သူတို႔ကေတာ့ ကိုယ့္အိမ္မွာ ကိုယ့္ထမင္း ကိုယ္စားျပီးေတာ့ ကိုယ့္အလုပ္ ကိုယ္လုပ္ေနတယ္။ ကိုယ့္အိမ္မွာ ကိုယ္အိပ္ေနတဲ့လူေတြ ဆုိပါေတာ့ မိတၳိလာလိုေနရာမ်ိဳးမွာ ဒီအခုလို အေျခအေနျပႆနာေတြ မေပၚခင္ဆက္ၾကားမွာ ဗမာႏွင့္ မူစလင္ အတူတူေနေနတာပဲ။ တစ္ျမိဳ႕ထဲေနေနတာ။ အကုန္လံုးလည္း ဟိုတခါ အေရးအခင္း ေပၚလာတဲ့အခါၾကေတာ့လည္း ဗမာေတြအမ်ားႀကီးကူတယ္။ ဥပမာ မိတၳိလာအိမ္မွာဆိုရင္ အဘိုးႀကီးအဘြားႀကီး လင္မယားႏွစ္ေယာက္က မူစလင္ (၅) ေယာက္ကို သူ႔အိမ္မွာေကၽြးထားတယ္။ သူ႔မွာအႏၱရာယ္ရွိမွာ သိရသားႏွင့္ လူ႔အသက္ကို ကယ္ေကာင္းတယ္ဆိုျပီးေတာ့ လုပ္တဲ့ဟာေတြ ရွိပါတယ္။
အဲဒါကို က်ေနာ္ ဦးေက်ာ္ဇံသာေျပာသလို သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္မ်ား ေျပာသလို လူထုၾကားထဲမွာ ေတာ္ေတာ္ကို စုိးရိမ္ထိတ္လန္႔ျခင္းေတြ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ အဲဒါကို က်ေနာ္က အဲဒီေလာက္အထိေတာ့ မတြက္ဘူး။ က်ေနာ္တြက္တာက အဲဒီလူထုကို စိုးရိမ္ေၾကာက္လန္႔မႈေတြေပၚေအာင္ လူထုကို အေမွာင္ပေယာဂေတြ စြဲေအာင္ လူထုကို မ်က္စိကို တိမ္သလႅာဖုံးေအာင္ ႏိုင္ငံေရးတိမ္သလႅာဖံုးေအာင္ လႈံေဆာ္တဲ့လူေတြက ရွိေနတယ္။ အဲလူေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲ။ အဲဒီ လူေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြလား။ အခုေတာ့ ရန္ကုန္တိုင္းက တာဝန္ရွိတဲ့ အစိုးရေတြ ေျပာတာကေတာ့ တတိယအင္အားစုေတြဆုိျပီး ေျပာတယ္။ အဲဒီေတာ့ တတိယအင္အားစုဆိုတာ ဘာလဲ။ တတိယအင္အားစုဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြ ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္ရင္ လူမႈေရးအင္အားစုကို ေျပာတာလား။ ဘာသာေရးအင္အားစုေတြ ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္ရင္ ဆိုပါစို႔ခင္ဗ်ာ အရင္တုန္းက အာဏာရွိခဲ့ဖူးတဲ့ လူေတြအေဟာင္းေတြကို ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္လို႔ အခုလက္ရွိ အာဏာရွိေနတဲ့သူေတြထဲကေနျပီးေတာ့ ဒီလုိအေျပာင္းအလဲေတြ မလိုခ်င္လို႔ ရွိတဲ့လူေတြလား။ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ဒါေတြဟာ ဘာပဲေျပာေျပာ လုပ္တက္ကိုင္တက္တဲ့လူေတြ အာဏာကို ကိုင္စြဲတက္တဲ့လူေတြ အာဏာကို သံုးသပ္တဲ့လူေတြ အာဏာကို ဘယ္လိုခ်ဳိးရမလဲဆိုတာ နားလည္တဲ့လူေတြက လုပ္ေနတာလို႔ က်ေနာ္က ထင္တယ္။ ျပည္သူလူထုၾကားထဲမွာရွိတဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို က်ေနာ္က မေျပာခ်င္ပါဘူးလို႔။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ဦးေအာင္ခင္ရဲ႕သေဘာထားလည္း ေျပာပါဦး။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ ဒီဥစၥာဟာ အေလ့အထေပါ့ဗ်ာ။ အရင္တုန္းကလည္း မူစလင္၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ ဒီလုိပဲ အတူတူေနလာရင္းကေန ေနာက္တခါ ဒီစစ္မျဖစ္ခင္မွာ စျပီးေတာ့ ကုလား-ဗမာ ရိုက္ပြဲဘာညာႏွင့္ဆိုျပီးေတာ့ ဒီစာအုပ္ထုတ္တာကေနစျပီး ျဖစ္တာေပါ့။ ဆိုေတာ့ အဲဒါမ်ိဳး ေရးတာသားတာေတြကလည္း ရွိတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔လည္း အခု ထင္ပါတယ္။ အခုနက အစိုးရက စာနယ္ဇင္း ဥပေဒေတြဘာညာႏွင့္ သူလုပ္ဖို႔ဆိုတာ ဒါေတြ သူေၾကာက္လို႔ထင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က နည္းနည္း လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလိုက္ေတာ့လည္း တခ်ိဳ႕ကလည္း ေရးသားလာၾကတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥမ်ိဳးမွာ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးကိစၥမ်ိဳးမွာ၊ အဲဒီ စာေရးသားျပီးေတာ့ လုပ္တာေတြဘာေတြက ေတာ္ေတာ္ဆိုးတယ္။ အေရွ႔ဥေရာပမွာ ဆာဗီးယားကိစၥမွာ မူစလင္ႏွင့္ ဆာဗီးယား။ ဒီကိစၥေတြမွာလည္း အဲဒီလုိပဲ။ ဒီလူမ်ိဳးကိစၥကို ဒီအႀကီးအက်ယ္ စာနယ္ဇင္းေတြကေန ေရးသားလာတဲ့အခါမွာ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အေသးေလးကေန ႀကီးထြားလာျပီးေတာ့ ေနာက္ဆံုးပိတ္ မႏိုင္မနင္း ျဖစ္တာပဲ။ အဲဒါဟာ ဒီကိစၥမ်ိဳးေတြကေပါ့ ေအးေအးေဆးေဆး ႀကိတ္ျပီး ေျဖရွင္းရမယ့္ကိစၥေတြ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း လူႀကီးလုပ္တဲ့ လူကေနျပီးေတာ့ မတည့္တဲ့ကေလးေတြကို လူႀကီးလုပ္တဲ့သူက ေျဖာင္းဖ်ျပီးေတာ့ ေျပာဆိုျပီး တျဖည္းျဖည္း ျပန္ျပီးေတာ့ တည့္ေအာင္လုပ္တဲ့ သေဘာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါမ်ိဳးမရွိပဲႏွင့္ အစိုးရကိုယ္တိုင္က ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ေသေၾကပ်က္စီးႀကတာေပါ့ဗ်ာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ အခုအတိုင္းဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူေတြ ဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ ဒီကိစၥ ေျပလည္ေရးအတြက္ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဘာေတြကို စေတးရမယ့္သေဘာ။ ဒီမိုကေရစီေရး အလားအလာကို စေတးရမယ့္သေဘာ ျဖစ္ေနတာေပါ့ ဆရာ။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ အခုကေတာ့ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဗမာျပည္ကလည္း ကိုယ့္ဟာ ကိုယ္ တာဝန္ေပါ့ဗ်ာ ကိုယ့္တာဝန္ကိုယ္ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲဆိုတာ သူတို႔ တုိင္းတာလို႔မွ မသိၾကဘဲကိုး။ ဆိုေတာ့ ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့အတြက္ ဘယ္ေလာက္ထိေအာင္ ထိခိုက္သြားတယ္ဆိုတာ မသိၾကတဲ့ အခါၾကေတာ့ ကိုယ္လိုခ်င္တာပဲ ေတြးျပီးေတာ့ ေရးၾကသားၾကမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့ မွ်မွ်တတ မေရးတက္တဲ့ အခါၾကရင္ေတာ့ ဒုကၡေရာက္တာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ေနာက္ဆံုး နည္းနည္း ဒီျပႆနာရဲ႕ထြက္ေပါက္ ဘယ္လိုရွာသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ ဒီဥစၥာဟာ အင္မတန္အခ်ိန္ၾကာမယ့္ ကိစၥ။ အခ်ိန္ၾကာမယ့္ကိစၥဆို ဒါတျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အခ်ိန္ၾကာလာရင္ေတာ့ ကိုင္တြယ္တဲ့အေပၚမွာ မူတည္တယ္။ အစိုးရကိုယ္တိုင္က ကိုင္တြယ္တဲ့အေပၚမွာ မွ်မွ်တတ ျဖစ္ျပီးေတာ့ လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အခ်ိန္ၾကာလာတဲ့အခါၾကရင္ ျပန္ျပီးေတာ့ ေနလို႔ရမယ္လို႔ ထင္တာပဲ။ ဒါအခ်ိိန္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ယူရမယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕သေဘာထားကို ေျပာပါခင္ဗ်။ ေနာက္ဆံုး။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ ပထမဦးဆံုးကေတာ့ လူထုၾကားထဲမွာ လံုျခံဳမႈကို ဖန္တီးေပးရမယ္။ အစိုးရကေနျပီး အဲဒီ လံုျခံဳမႈ ကို ျပရမယ္လို႔ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဥပမာဆိုေတာ့ ဒီညမထြက္ရအမိန္႔ ထုတ္ေနတဲ့ အခါၾကေတာ့ သူရဲ႕လံုျခံဳေရးဟာ ညအိပ္ခ်ိန္ေတာင္ သူမလံုျခံဳေတာ့တဲ့သေဘာ။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရ ကေနျပီးေတာ့ အျပင္မထြက္ရဆိုတဲ့ဟာေတြ စတဲ့ဟာမ်ိဳး။ ဒီ Negative ေျပာင္းျပန္ေပါ့ ဗ်ာ။ ေျပာင္းျပန္ သက္ေရာက္မႈရွိတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ေပၚေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ အမွန္ကေတာ့ ဘယ္လိုရွိလဲဆိုေတာ့ အေရးႀကီး တာေတာ့ လံုျခံုမႈရွိေအာင္လုပ္ရမွာပဲ။ လံုျခံုမႈရွိေအာင္ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ က်ေနာ္ထင္တယ္ ရွစ္ေလးလံုးကာ လမွာ လူထုဟာ ကိုယ့္လံုျခံဳေရးကို ကိုယ္ဖန္တီးတဲ့ဟာကိုေတာ့ နမူနာထားသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္သေဘာရ ပါတယ္။
အေရးႀကီးဆံုးကေတာ့ အစိုးရကေနျပီး ဟုိလူ႔ကိုလက္ညိဳးထိုး ဒီလူ႔ကိုလက္ညိဳးထိုး မလုပ္ပါႏွင့္။ လုပ္ေနလို႔လည္း မထူးပါဘူး။ တတိယအင္အားစုေတြ ဘာေတြ ေလွ်ာက္ေျပာေန။ အဲဒီ တတိယအင္အား စုကို ေဖာ္ထုတ္ပါ။ ဒုတိယတခ်က္ကေတာ့ ဒီ ျပည္သူလူထုက သူ႔ဘာသူ သူရဲ႕လံုျခံဳမႈကို ဖန္တီးတဲ့ အတား အဆီးေတြ လမ္းေတြမွာ တားဆီးမႈတို႔ဘာတို႔ ယာယီအားျဖင့္ ရက္ပိုင္းအားျဖင့္ေတာ့ ခြင့္ျပဳရလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ တတိယအခ်က္ကေတာ့ ဒီလံုျခံဳေရး အတားအဆီးေတြရဲ႕ ျပင္ပမွာရွိတဲ့ ဥပမာ ဓာတ္ဆီဆိုင္တို႔ မီးေလာင္လြယ္တဲ့ ဓာတ္ဆီဆိုင္၊ ဂိုေဒါင္တို႔ ဒီေနရာေတြမွာေတာ့ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ ရဲတို႔ဘာတို႔ ထိန္းသိမ္းမႈကို လုပ္ပါ။ ေနာက္ဆံုးတခ်က္ က်ေနာ္ ျဖည့္ၿပီးေျပာခ်င္တာေတာ့ ဘာလဲ ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြဆိုတာ ႀသဇာရွိတာပါပဲ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြက အသံထြက္ပါ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာဦးဝင္းတင္ ခင္မ်ား။ အခု ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးဆန္တဲ့ ပဋိပကၡေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ေရးအတြက္ ဘယ္ေလာက္အေရးႀကီးတဲ့ စိန္ေခၚမႈေတြလို႔ ဆရာ ထင္ပါသလဲ။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ ဒီေမးခြန္းကို က်ေနာ္အမွန္အတိုင္းေျပာရရင္ ဒီလတ္တေလာအတြင္းမွာ မီဒီယာေတြႏွင့္ ေတြ႔တဲ့အခါမွာ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးပိတ္မွာ ထားေျပာတဲ့ ကိစၥျဖစ္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ ျဖစ္ေနတယ္၊ ႏိုင္ငံေရးသမားေတြ ျဖစ္ေနတယ္ ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကို က်ေနာ္တို႔ ေဇာင္းေပးျပီးေတာ့ တမင္တြန္းပို႔တဲ့ဟာမ်ိဳး ျဖစ္မွာစိုးတဲ့အတြက္ က်ေနာ္ ဒီကိစၥကို က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးပိတ္မွာထားေျပာပါတယ္။ သို႔ေသာ္ အခု ဦးေက်ာ္ဇံသာက ဒီကိစၥကို ပထမဆံုးတန္းျပီးေတာ့ ဒီဟာ အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥကို အေရးႀကီးတဲ့အတိုင္းပဲ က်ေနာ္လည္း ေျဖၾကားဖို႔ တာဝန္ရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္သေဘာထားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေျပာတဲ့အတိုင္းပဲ ဒီဟာ အတိုးခ်ဳပ္ႏွင့္ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒီဟာက ဗမာျပည္မွာ ဒီကေန႔ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ ဒီမိုကေရစီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြကို ေသေရးရွင္ေရးအမွ် အေရးႀကီးတယ္ အႏၱရာယ္ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ပဲ က်ေနာ္ သံုးသပ္ျပျပီး ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဆရာ ဦးေအာင္ခင္။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ အမ်ားဆံုးတာဝန္ရွိတာေတာ့ အစိုးရေပါ့။ အစိုးရက လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာက အာဏာရွင္ စစ္အစိုးရအေနႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္လာတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္လာျပီး အခု ဒီမိုကေရစီအစိုးရေခတ္မွာ နည္းနည္းပါးပါး ဖြင့္လိုက္တယ္ဆိုေတာ့ လူေတြကလည္း မေက်နပ္တာေလးေတြ ဘာေလးေတြ ေျပာလာတယ္။ ဆိုေတာ့ အဲဒီေတာ့ ဒီအစိုးရက ဘယ္ေလာက္ထိေတာင္ သူထိန္းႏိုင္မလဲ ဆိုတဲ့အေပၚမွာ မူတည္တာေပါ့။ သူမထိန္းႏိုင္ရင္ သူ႔ျပဳျပင္ေရးလုပ္ငန္းေတြ သူ မေအာင္ျမင္ဘူးေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဒီကိစၥက ခ်က္ခ်င္းလုပ္လို႔ရတဲ့ကိစၥလည္း မဟုတ္ဘူး။ တျဖည္းျဖည္း လုပ္ရမယ့္ကိစၥ။ လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရးႏွင့္ ပက္သတ္တဲ့ကိစၥေတြက အကုန္လံုး တစ္ကမာၻလံုးမွာ ျဖစ္ေနတာပဲ။ ဆိုေတာ့ ဒါေတြျဖစ္လို႔ရွိရင္လည္း ထိန္းလို႔သိမ္းလို႔ မရဘူး။ အဲဒီေတာ့ အရင္တုန္းက နည္းနည္းပါးပါးျဖစ္တာ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ႀကီးလာတဲ့အခါၾကေတာ့ မထိန္းသိမ္းႏုိင္တဲ့အခါၾကေတာ့ အကုန္လံုး အစီအစဥ္ေတြ အကုန္ပ်က္တာေပါ့ဗ်ာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ အဲဒီေတာ့ ဆရာက အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိတယ္ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥမွာ ႏုိင္ငံေရး ပေယာဂ ပါပါသလား။ ဒီကိစၥျဖစ္လာတာ။ သို႔မဟုတ္ လူထုက ရင့္က်က္မႈမရွိတာလား။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ တုိင္းျပည္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရးကေတာ့ မတည္ျငိမ္ဘူးေပါ့။ ႏိုင္ငံေရးက မတည္ျငိမ္တဲ့ တုိင္းျပည္မွာ ဒါမ်ိဳးျဖစ္တဲ့အခါၾကေတာ့ ပိုဆုိးတာေပါ့။ ဆိုေတာ့ ဒီအေျပာင္းအလဲ လုပ္တာေတြဘာေတြ မႀကိဳက္တဲ့လူကလည္းပဲ ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္ႏိုင္တာပဲ။ ဒီကိစၥက ဒီအမိႈက္ကအစ ျပသာဒ္မီးေလာင္ဆုိၿပီး ျဖစ္သြားႏုိင္တဲ့ကိစၥေတြကိုး။ ဆိုေတာ့ အေသးအမႊားကိစၥေလးကေန ပံုႀကီးခ်ဲ႕ျပီးေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ရုန္းရင္ဆန္ခတ္ ျဖစ္ျပီးေတာ့ တစ္ျမိဳ႕လံုးမီးေလာင္တဲ့အထိ ျဖစ္သြားၾကတာကိုး။ အဲဒါကို အခ်ိန္မီထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔က အစိုးရမွာ တာဝန္ရွိတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြက အေနာက္တိုင္းမွာလည္း ျဖစ္တာပဲ။ ပဲရစ္(စ္) မွာလည္း ျဖစ္တယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာ အကုန္ျဖစ္တာပဲ။ ဒိန္မတ္၊ မူစလင္ႏွင့္ ပတ္သက္တဲ့ အဓိကရုဏ္းေတြက ျဖစ္တာပဲ။ ျဖစ္ရင္ အေနာက္တိုင္းက ဒါကို ထိန္းႏိုင္သိမ္းႏိုင္တယ္။ အေနာက္တိုင္းမွာရွိတဲ့ မူစလင္အမ်ားစုကလည္း ဒီလို ေျမႇာက္ေပးတိုင္းလုပ္မယ့္လူ မဟုတ္ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ ဆိုေတာ့ အဲဒါမ်ိဳးေပါ့။ ဒီကရွိတဲ့လူေတြက ပရိသတ္္ကလည္း ရင့္က်က္တယ္ဆိုေတာ့ ထိန္းရသိမ္းရတာ လြယ္ကူတယ္။ ဗမာျပည္က်ေတာ့ ပရိသတ္ကလည္း မရင့္က်က္ဘူးဆိုေတာ့ ဟိုဒင္းေပါ့ဗ်ာ ဘာေခၚလဲ Emotional ျဖစ္တာေပါ့။ ထစ္ကေနဆိုရင္ ကိုယ့္ဟာႏွင့္ကုိယ္ အၾကမ္းဖက္ခ်င္တဲ့စိတ္ဓာတ္ေတြ ႏွစ္ဖက္စလံုးရွိတာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဟုတ္ကဲ့။ ဆရာ ဦးဝင္းတင္။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ က်ေနာ္ အဲဒါႏွင့္ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ဘယ္လိုေျပာခ်င္လဲဆုိေတာ့ ဒီကိစၥလည္း က်ေနာ္တို႔က အမွန္တိုင္းေျပာရရင္ ေနာက္ပိုင္းမွာေျပာတဲ့စကားေတြပဲ။ ဦးေက်ာ္ဇံသာကသာ ဒါအေရးႀကီး ေရွ ႔တန္းကိုတင္ျပီး ေျပာတဲ့အခါၾကေတာ့ ဒါေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ ေရွ ႔တန္းကေနျပီး ေျဖရမယ့္ဝတၱရားရွိတယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ တကယ္တမ္း ဒီဟာကိစၥက အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရးေနာက္ကေန ၾကည့္တဲ့အခါမွာ ႏိုင္ငံေရး ပေယာဂလားဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက်မေျပာႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္ ပေယာဂေတြ ရိွတယ္ဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္ အတိအက်ကို ေျပာလို႔ရတယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုလို႔ရွိရင္ အခု ဒီေန႔ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥဟာ လူမ်ိဳးေရးဆန္ဆန္လည္း ပါေနတယ္။ တခါ တဖက္ကေနျပီးေတာ့ ဘာသာေရးကိစၥဆိုတာလည္း မူစလင္ ဆန္႔က်င္ေရးတို႔ပါတယ္။ ေနာက္တခါ အဲဒီမွာ လႈံေဆာ္တဲ့ေနရာမွာ မူစလင္ဖက္က အစြန္းေရာက္ေတြ ပါတယ္ဆိုတာ ဒါက်ေနာ္တို႔ေတြ သိေနတဲ့ဟာ ေတြရွိပါတယ္။ အလားတူပဲ ဗုဒၶဘာသာဖက္ကလည္း ဒီအစြန္းေရာက္ေတြရွိတယ္။ အဲလူေတြက လႈံေဆာ္တာ ရွိတယ္ဆိုတာလည္း ထင္ရွားပါတယ္။ အတိုးဆံုး လကၡဏာေတြ ေျပာရရင္ ဘာသာေရးပံုစံႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္ရာကေန အခုက်ေတာ့ ဒီ အရပ္သူအရပ္သားခ်င္း ျပည္သူလူထုၾကားထဲမွာကို ျပႆနာျဖစ္ေအာင္ ဖန္တီးတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာေတြက ေပၚလာတယ္။
အဲဒါဟာ ေတာ္ေတာ္အေရးႀကီးတဲ့ကိစၥလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ဆိုပါေတာ့ ရန္ကုန္မွာ အခု မေန႔တေန႔ကျဖစ္တဲ့ ညပိုင္းမွာျဖစ္တဲ့ဟာဆိုလို႔ရွိရင္ ဘာလုပ္လဲဆိုရင္ ဒီလူတစ္စုကေနျပီးေတာ့ ညမထြက္ရအမိန္႔ထုတ္ျပီး ၉ နာရီဆိုရင္ ဆိုင္ေတြဘာေတြပိတ္ျပီး ညမသြားရဆိုတဲ့ဟာ ထုတ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာကို အဲဒါကားေတြႏွင့္ တခါတည္း ရပ္ကြက္ေတြထဲကို ဝင္လာျပီးေတာ့ မူစလင္မ်ားတဲ့ ရပ္ကြက္ၾကေတာ့ ဗမာေတြ မူစလင္ေတြကို သတ္ေတာ့မယ္။ ဗမာေတြ လာေနျပီးဆိုတဲ့ဟာမ်ိဳးေတြ ေျပာတယ္။ ေနာက္တခါ ဗမာရပ္ကြက္ၾကေတာ့အခါလည္း မူစလင္ေတြက လာေနျပီး ဗမာေတြကို လည္းလွီးေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့ဟာမ်ိဳး လႈံေဆာ္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဆိုလိုတာက ဘာလဲဆိုေတာ့ ေနာက္ကေန လႈံေဆာ္ေနတဲ့ မသမာတဲ့ ပေယာဂေတြ ဆိုတာေတာ့ ရွိတယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ အတိက်ေျပာႏိုင္ျပီ။ သို႔ေသာ္ ဒီပေယာဂေတြဟာ ႏုိင္ငံေရးပေယာဂလား သို႔မဟုတ္လည္း အျခားျခားေသာအင္အားစုမ်ားရဲ႕ ပေယာဂဆိုတာေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဆက္ျပီးေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ျပီးေတာ့ စဥ္းစားရမယ့္ကိစၥ ျဖစ္တယ္ ေဖာ္ထုတ္ရမယ့္ကိစၥ ျဖစ္တယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုလုိတာက ဒီ ပေယာဂ ေသြးထိုးလႈံေဆာ္တဲ့လူတစ္စု သူတို႔ကုိယ္၌က ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ထြန္းလာရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ဒီမိုကေရစီထြန္ကားတဲ့ လူအဖြဲ႔အစည္းျဖစ္လာရင္ သူတို႔အတြက္လည္း ေကာင္းလိမ့္မယ္ အက်ိဳးရွိလိမ့္မယ္လို႔ သူတို႔က မယံုၾကည္တာလား။ ဒါ့အျပင္ သူတို႔လႈပ္ေဆာင္မႈကို လိုက္ပါတဲ့ လူထုကေရာ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ငါတို႔အားလံုးအတြက္ ပိုေကာင္းမယ္ဆိုတာကို သူတို႔ ေသေသခ်ာခ်ာ သေဘာမေပါက္ႏိုင္တာလား။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ အဲဒီ သေဘာေပါက္မႈေတြကေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ ဒါ စိတ္ဓာတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ျဖစ္တဲ့အခါၾကေတာ့ သူတို႔ရဲ႕အတြင္းသေဘာကို က်ေနာ္တို႔ မသိႏိုင္ဘူး။ သို႔ေသာ္ အခုနကေျပာသလို သူတို႔ က်ဴးလြန္ေနတယ္ သူတို႔ေတြ ဖန္တီးေနတယ္။ သဝန္တိုမႈေတြ သို႔မဟုတ္လည္း အခ်င္းခ်င္း ရန္လိုမႈေတြ အခ်င္းခ်င္းကို သတ္မယ္ျဖတ္မယ္ ဘီးလူးစီး၊ သရဲစီးသလုိျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေနတာကေတာ့ ဘာပဲေျပာေျပာ ဒီေျပာင္းလဲေနတဲ့အေျခအေန ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္မွာ ဒီမိုကေရစီတို႔ဘာတို႔ ေျပာင္းလဲတဲ့ပံုသ႑န္ႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ မႀကိဳက္ဘူးဆိုတာေတာ့ ထင္ရွားေနတယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ လူထုေတြက အဲဒီလို ပေယာဂ ေသြးထိုးမႈေတြ ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္မႈေတြေနာက္ကို ပါေနတယ္။ တခ်ိဳ႕ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္ လူထုဟာ ထုိက္တန္တဲ့အစိုးရပဲရတယ္။ People get the government they deserve လုိ႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဒီလိုေသြးထိုးလႈံေဆာ္မႈ လူမ်ိဳးေရးက်ဥ္းေျမာင္းတဲ့ ဘာသာေရး ေသြးထိုးလႈံေဆာ္မႈေနာက္မွာ လူထုေတြပါေနတယ္ဆိုေတာ့ ဒီလူထုဟာ ဒီမိုကေရစီႏွင့္တန္ရဲ႕လားလို႔ ေမးခြန္းထုတ္မယ္ဆိုရင္ ဆရာ ဘယ္လိုေျဖမလဲ။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ္ထင္တယ္ လူထုပါတယ္လို႔ေတာ့ ေျပာလို႔မရဘူး။ လူထုဆိုတာေတာ့ စိုးရိမ္မွာပဲ ေၾကာက္လန္႔မွာပဲ။ သူတို႔ကေတာ့ ကိုယ့္အိမ္မွာ ကိုယ့္ထမင္း ကိုယ္စားျပီးေတာ့ ကိုယ့္အလုပ္ ကိုယ္လုပ္ေနတယ္။ ကိုယ့္အိမ္မွာ ကိုယ္အိပ္ေနတဲ့လူေတြ ဆုိပါေတာ့ မိတၳိလာလိုေနရာမ်ိဳးမွာ ဒီအခုလို အေျခအေနျပႆနာေတြ မေပၚခင္ဆက္ၾကားမွာ ဗမာႏွင့္ မူစလင္ အတူတူေနေနတာပဲ။ တစ္ျမိဳ႕ထဲေနေနတာ။ အကုန္လံုးလည္း ဟိုတခါ အေရးအခင္း ေပၚလာတဲ့အခါၾကေတာ့လည္း ဗမာေတြအမ်ားႀကီးကူတယ္။ ဥပမာ မိတၳိလာအိမ္မွာဆိုရင္ အဘိုးႀကီးအဘြားႀကီး လင္မယားႏွစ္ေယာက္က မူစလင္ (၅) ေယာက္ကို သူ႔အိမ္မွာေကၽြးထားတယ္။ သူ႔မွာအႏၱရာယ္ရွိမွာ သိရသားႏွင့္ လူ႔အသက္ကို ကယ္ေကာင္းတယ္ဆိုျပီးေတာ့ လုပ္တဲ့ဟာေတြ ရွိပါတယ္။
အဲဒါကို က်ေနာ္ ဦးေက်ာ္ဇံသာေျပာသလို သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္မ်ား ေျပာသလို လူထုၾကားထဲမွာ ေတာ္ေတာ္ကို စုိးရိမ္ထိတ္လန္႔ျခင္းေတြ ျဖစ္ေနတယ္ဆိုတာ အဲဒါကို က်ေနာ္က အဲဒီေလာက္အထိေတာ့ မတြက္ဘူး။ က်ေနာ္တြက္တာက အဲဒီလူထုကို စိုးရိမ္ေၾကာက္လန္႔မႈေတြေပၚေအာင္ လူထုကို အေမွာင္ပေယာဂေတြ စြဲေအာင္ လူထုကို မ်က္စိကို တိမ္သလႅာဖုံးေအာင္ ႏိုင္ငံေရးတိမ္သလႅာဖံုးေအာင္ လႈံေဆာ္တဲ့လူေတြက ရွိေနတယ္။ အဲလူေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲ။ အဲဒီ လူေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြလား။ အခုေတာ့ ရန္ကုန္တိုင္းက တာဝန္ရွိတဲ့ အစိုးရေတြ ေျပာတာကေတာ့ တတိယအင္အားစုေတြဆုိျပီး ေျပာတယ္။ အဲဒီေတာ့ တတိယအင္အားစုဆိုတာ ဘာလဲ။ တတိယအင္အားစုဆိုတာ ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြ ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္ရင္ လူမႈေရးအင္အားစုကို ေျပာတာလား။ ဘာသာေရးအင္အားစုေတြ ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္ရင္ ဆိုပါစို႔ခင္ဗ်ာ အရင္တုန္းက အာဏာရွိခဲ့ဖူးတဲ့ လူေတြအေဟာင္းေတြကို ေျပာတာလား။ သို႔မဟုတ္လို႔ အခုလက္ရွိ အာဏာရွိေနတဲ့သူေတြထဲကေနျပီးေတာ့ ဒီလုိအေျပာင္းအလဲေတြ မလိုခ်င္လို႔ ရွိတဲ့လူေတြလား။ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုရင္ ဒါေတြဟာ ဘာပဲေျပာေျပာ လုပ္တက္ကိုင္တက္တဲ့လူေတြ အာဏာကို ကိုင္စြဲတက္တဲ့လူေတြ အာဏာကို သံုးသပ္တဲ့လူေတြ အာဏာကို ဘယ္လိုခ်ဳိးရမလဲဆိုတာ နားလည္တဲ့လူေတြက လုပ္ေနတာလို႔ က်ေနာ္က ထင္တယ္။ ျပည္သူလူထုၾကားထဲမွာရွိတဲ့ စိတ္ဓာတ္ကို က်ေနာ္က မေျပာခ်င္ပါဘူးလို႔။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ဦးေအာင္ခင္ရဲ႕သေဘာထားလည္း ေျပာပါဦး။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ ဒီဥစၥာဟာ အေလ့အထေပါ့ဗ်ာ။ အရင္တုန္းကလည္း မူစလင္၊ ဗုဒၶဘာသာ၊ ခရစ္ယာန္ ဒီလုိပဲ အတူတူေနလာရင္းကေန ေနာက္တခါ ဒီစစ္မျဖစ္ခင္မွာ စျပီးေတာ့ ကုလား-ဗမာ ရိုက္ပြဲဘာညာႏွင့္ဆိုျပီးေတာ့ ဒီစာအုပ္ထုတ္တာကေနစျပီး ျဖစ္တာေပါ့။ ဆိုေတာ့ အဲဒါမ်ိဳး ေရးတာသားတာေတြကလည္း ရွိတာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔လည္း အခု ထင္ပါတယ္။ အခုနက အစိုးရက စာနယ္ဇင္း ဥပေဒေတြဘာညာႏွင့္ သူလုပ္ဖို႔ဆိုတာ ဒါေတြ သူေၾကာက္လို႔ထင္ပါတယ္။ တခ်ိဳ႕က နည္းနည္း လြတ္လပ္ခြင့္ ေပးလိုက္ေတာ့လည္း တခ်ိဳ႕ကလည္း ေရးသားလာၾကတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥမ်ိဳးမွာ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရးကိစၥမ်ိဳးမွာ၊ အဲဒီ စာေရးသားျပီးေတာ့ လုပ္တာေတြဘာေတြက ေတာ္ေတာ္ဆိုးတယ္။ အေရွ႔ဥေရာပမွာ ဆာဗီးယားကိစၥမွာ မူစလင္ႏွင့္ ဆာဗီးယား။ ဒီကိစၥေတြမွာလည္း အဲဒီလုိပဲ။ ဒီလူမ်ိဳးကိစၥကို ဒီအႀကီးအက်ယ္ စာနယ္ဇင္းေတြကေန ေရးသားလာတဲ့အခါမွာ တျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အေသးေလးကေန ႀကီးထြားလာျပီးေတာ့ ေနာက္ဆံုးပိတ္ မႏိုင္မနင္း ျဖစ္တာပဲ။ အဲဒါဟာ ဒီကိစၥမ်ိဳးေတြကေပါ့ ေအးေအးေဆးေဆး ႀကိတ္ျပီး ေျဖရွင္းရမယ့္ကိစၥေတြ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း တျဖည္းျဖည္းခ်င္း လူႀကီးလုပ္တဲ့ လူကေနျပီးေတာ့ မတည့္တဲ့ကေလးေတြကို လူႀကီးလုပ္တဲ့သူက ေျဖာင္းဖ်ျပီးေတာ့ ေျပာဆိုျပီး တျဖည္းျဖည္း ျပန္ျပီးေတာ့ တည့္ေအာင္လုပ္တဲ့ သေဘာမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။ အဲဒါမ်ိဳးမရွိပဲႏွင့္ အစိုးရကိုယ္တိုင္က ေျမႇာက္ထိုးပင့္ေကာ္ လုပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ အႀကီးအက်ယ္ ေသေၾကပ်က္စီးႀကတာေပါ့ဗ်ာ။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆိုေတာ့ အခုအတိုင္းဆိုရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လူေတြ ဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ ဒီကိစၥ ေျပလည္ေရးအတြက္ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဘာေတြကို စေတးရမယ့္သေဘာ။ ဒီမိုကေရစီေရး အလားအလာကို စေတးရမယ့္သေဘာ ျဖစ္ေနတာေပါ့ ဆရာ။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ အခုကေတာ့ အဲဒီလို ျဖစ္ေနတာေပါ့။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ဗမာျပည္ကလည္း ကိုယ့္ဟာ ကိုယ္ တာဝန္ေပါ့ဗ်ာ ကိုယ့္တာဝန္ကိုယ္ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲဆိုတာ သူတို႔ တုိင္းတာလို႔မွ မသိၾကဘဲကိုး။ ဆိုေတာ့ ကိုယ္လုပ္လိုက္တဲ့အတြက္ ဘယ္ေလာက္ထိေအာင္ ထိခိုက္သြားတယ္ဆိုတာ မသိၾကတဲ့ အခါၾကေတာ့ ကိုယ္လိုခ်င္တာပဲ ေတြးျပီးေတာ့ ေရးၾကသားၾကမယ္ ဆိုလို႔ရွိရင္ေတာ့ မွ်မွ်တတ မေရးတက္တဲ့ အခါၾကရင္ေတာ့ ဒုကၡေရာက္တာေပါ့။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ေနာက္ဆံုး နည္းနည္း ဒီျပႆနာရဲ႕ထြက္ေပါက္ ဘယ္လိုရွာသင့္တယ္လို႔ ထင္ပါသလဲ။
ဦးေအာင္ခင္ ။ ။ ဒီဥစၥာဟာ အင္မတန္အခ်ိန္ၾကာမယ့္ ကိစၥ။ အခ်ိန္ၾကာမယ့္ကိစၥဆို ဒါတျဖည္းျဖည္းႏွင့္ အခ်ိန္ၾကာလာရင္ေတာ့ ကိုင္တြယ္တဲ့အေပၚမွာ မူတည္တယ္။ အစိုးရကိုယ္တိုင္က ကိုင္တြယ္တဲ့အေပၚမွာ မွ်မွ်တတ ျဖစ္ျပီးေတာ့ လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အခ်ိန္ၾကာလာတဲ့အခါၾကရင္ ျပန္ျပီးေတာ့ ေနလို႔ရမယ္လို႔ ထင္တာပဲ။ ဒါအခ်ိိန္ကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ယူရမယ္။
ဦးေက်ာ္ဇံသာ ။ ။ ဆရာ ဦးဝင္းတင္ရဲ႕သေဘာထားကို ေျပာပါခင္ဗ်။ ေနာက္ဆံုး။
ဦးဝင္းတင္ ။ ။ ပထမဦးဆံုးကေတာ့ လူထုၾကားထဲမွာ လံုျခံဳမႈကို ဖန္တီးေပးရမယ္။ အစိုးရကေနျပီး အဲဒီ လံုျခံဳမႈ ကို ျပရမယ္လို႔ က်ေနာ္ယူဆပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဥပမာဆိုေတာ့ ဒီညမထြက္ရအမိန္႔ ထုတ္ေနတဲ့ အခါၾကေတာ့ သူရဲ႕လံုျခံဳေရးဟာ ညအိပ္ခ်ိန္ေတာင္ သူမလံုျခံဳေတာ့တဲ့သေဘာ။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရ ကေနျပီးေတာ့ အျပင္မထြက္ရဆိုတဲ့ဟာေတြ စတဲ့ဟာမ်ိဳး။ ဒီ Negative ေျပာင္းျပန္ေပါ့ ဗ်ာ။ ေျပာင္းျပန္ သက္ေရာက္မႈရွိတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ေပၚေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ အမွန္ကေတာ့ ဘယ္လိုရွိလဲဆိုေတာ့ အေရးႀကီး တာေတာ့ လံုျခံုမႈရွိေအာင္လုပ္ရမွာပဲ။ လံုျခံုမႈရွိေအာင္ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ က်ေနာ္ထင္တယ္ ရွစ္ေလးလံုးကာ လမွာ လူထုဟာ ကိုယ့္လံုျခံဳေရးကို ကိုယ္ဖန္တီးတဲ့ဟာကိုေတာ့ နမူနာထားသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္သေဘာရ ပါတယ္။
အေရးႀကီးဆံုးကေတာ့ အစိုးရကေနျပီး ဟုိလူ႔ကိုလက္ညိဳးထိုး ဒီလူ႔ကိုလက္ညိဳးထိုး မလုပ္ပါႏွင့္။ လုပ္ေနလို႔လည္း မထူးပါဘူး။ တတိယအင္အားစုေတြ ဘာေတြ ေလွ်ာက္ေျပာေန။ အဲဒီ တတိယအင္အား စုကို ေဖာ္ထုတ္ပါ။ ဒုတိယတခ်က္ကေတာ့ ဒီ ျပည္သူလူထုက သူ႔ဘာသူ သူရဲ႕လံုျခံဳမႈကို ဖန္တီးတဲ့ အတား အဆီးေတြ လမ္းေတြမွာ တားဆီးမႈတို႔ဘာတို႔ ယာယီအားျဖင့္ ရက္ပိုင္းအားျဖင့္ေတာ့ ခြင့္ျပဳရလိမ့္မယ္လို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။ တတိယအခ်က္ကေတာ့ ဒီလံုျခံဳေရး အတားအဆီးေတြရဲ႕ ျပင္ပမွာရွိတဲ့ ဥပမာ ဓာတ္ဆီဆိုင္တို႔ မီးေလာင္လြယ္တဲ့ ဓာတ္ဆီဆိုင္၊ ဂိုေဒါင္တို႔ ဒီေနရာေတြမွာေတာ့ သင့္တင့္ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ ရဲတို႔ဘာတို႔ ထိန္းသိမ္းမႈကို လုပ္ပါ။ ေနာက္ဆံုးတခ်က္ က်ေနာ္ ျဖည့္ၿပီးေျပာခ်င္တာေတာ့ ဘာလဲ ဆိုေတာ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြဆိုတာ ႀသဇာရွိတာပါပဲ။ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြက အသံထြက္ပါ။
ရန္ကုန္တိုင္းအစိုးရကေန
ေခၚျပီးေတာ့ ေျပာတာေတာင္မွ ဒီ ဘာမွမလုပ္ဘဲ နားေထာင္ၿပီးျပန္လာတာ
ရွိေနတဲ့အခါၾကေတာ့ ဒါေတာ့ မသင့္ဘူး။ အဲဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြက
ျပည္သူလူထုကို တျပည္လံုးမွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီအင္အားစုေတြ ကိုယ့္ရဲ႕ပါတီ
အဖြဲ႔အစည္းေတြ ကိုယ့္ပါတီဝင္ေတြ ရွိတဲ့အခါၾကေတာ့ လံုျခံဳေရးကို
ထိန္းသိမ္းၾကဖို႔ ေနာက္ျပီးေတာ့ တိုင္းသူျပည္သားခ်င္း
တစ္ေယာက္ႏွင့္တစ္ေယာက္ တိုက္ေပးတဲ့ဟာေတြကို ဒီလုိဟာမ်ိဳးေတြ မျဖစ္ေအာင္လို႔
ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔။ ဒီလုိဟာမ်ိဳးေတြ အလားအလာေတြ ရွိရင္လည္း
ခ်က္ခ်င္းေဖာ္ထုတ္ဖို႔တို႔၊ တိုင္ၾကားဖို႔တို႔၊ တားဆီးဖို႔တို႔
ဟန္႔တားဖို႔တို႔ လုပ္ပါလို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။
-----------------------------------------
http://burmese.voanews.com/content/news-analysis-communal-conflicts-and-democracy/1630112.html
No comments:
Post a Comment